Navnet Megan Ellison ringer nok få bjeller hos de fleste, men under årets Oscar-seremoni kan det godt hende dama som The Guardian i går kalte «en Oscar-statue i menneskeform» vil gjøre storeslem.

Som datter av Oracle-sjef Larry Ellison er hun nemlig arving til en milliardformue som hun de siste årene har brukt på å finansiere kvalitetsfilm i Hollywood via selskapet Annapurna Pictures.

I året som gikk var 27-åringen ansvarlig for å få Oscar-favorittene «Her», «The Grandmaster» og «American Hustle» til lerretet – filmer som ifølge Variety har hanket inn til sammen 17 Oscar-nominasjoner.

Ikke at Ellison er fremmed for Oscar-nominasjoner fra tidligere år – totalt er filmene hennes nå oppe i hele 35 nominasjoner.

Det var Ellison som ga Kathryn Bigelow en sjekk på 45 millioner dollar for å lage «Zero Dark Thirty», og hun har også produsert filmer som «The Master», «Killing Them Softly», og «Spring Breakers».

Det er altså ikke uten grunn at Ellison får betegnelser som «Hollywoods redningskvinne» og «den neste Harvey Weinstein» slengt etter seg. Julia Boorstin i CNBC beskriver Ellison som det motsatte av Hollywoods sedvanlige fokus på oppfølgere, omstarter og forutsigbare varemerker.

– Som en motvekt til den typen popkorn-fôr later Ellison til å bry seg om mer enn bare bunnlinja, en slags kunstens beskytter, og kilder sier at hun muligens bruker litt mer penger på å produsere filmer enn hva den det generelle markedet kunne tålt.

Selv om hun har mange innertiere under beltet siden starten i 2010 har nemlig også flere filmer gått med tap – slik som «The Master», en film som skal ha kostet 32 millioner dollar og bare tjent inn 28 millioner.

Sharon Waxman hos nettstedet The Wrap er blant dem som har kritisert måten Ellison finansierer filmer.

– Å tape penger er kanskje ikke noe problem for en ung kvinne som arvet to milliarder på sin 25-årsdag. Men Ellisons investeringer driver prisene i været for indiefilmskapere over hele fjøla, og når det blir for mange røde tall blir andre investorer redde, skrev hun i 2012.

– Den langsiktige effekten dette potensielt har for kvalitetsfilm er ikke god. Når en film går med store tap innebærer det at et annet filmprosjekt blir drept ved fødselen.

Hva sier så Ellison selv om alt dette? Lite.

Såpass mediesky er milliardærarvingen at hun – til tross for å dukke opp på premerier og prisutdelinger – ennå har til gode å gi et intervju.

Produsentpartner Charles Roven sier til Vanity Fair at hun er en person som «kunne gjort det lett for seg selv, sendt pengene og gått på premierene» men som i stedet gjerne dukker opp på filmsettet til «Zero Dark Thirty» og tvitrer at «Ingenting er som en sandstorm som gjør at produksjonen må utsettes».

Helt uten stemme er hun med andre ord ikke, og på Twitter er hun tydelig stolt over arbeidet hun gjør.

Med jevne mellomrom tvitrer hun skrytelenker til artikler om filmene sine i bransjeblader, og da Oscar-nominasjonene ble annonsert skrev hun bare «17».

Det spørs om de kritiske tungene nå vil stilne for godt i takt med at konvoluttene rives opp under prisutdelingen 2. mars.

Hva bringer så fremtiden? Vel, i år kommer brytedramaet «Foxcatcher» med Steve Carell og Channing Tatum, og for 20 millioner dollar har hun også sikret seg rettighetene til fremtidige «Terminator»-filmer.

Dette betyr at en ny trilogi, med Arnold Schwarzenegger på laget, starter opp  i 2015.

Her samarbeider hun forøvrig med sin bror David Ellison, som tidligere har produsert filmer som «World War Z» og «Star Trek Into Darkness».