For et par timer kom familien til Ray Harryhausen med den sørgelige meldingen om at spesialeffektpionér og stop motion-animatøren har gått bort, 92 år gammel.

Etter å ha sett «King Kong» i 1933, ble Harryhausen så inspirert at han selv begynte å eksperimentere med animasjon – sterkt inpirert av den da populære science fiction-bølgen. Etterhvert ble han veiledet av selveste «King Kong»-effektmaker Willis O’Brien, og det som skulle bli en lang og betydelig karriere innen spesialeffekter og animasjon var sementert.

Her er en test han lagde allerede på 30-tallet:

Et vennskap med en daværende tilsvarende ung science fiction-nestor og navnebror Ray Bradbury skulle også vise seg å være avgjørende for Harryhausens vei videre.

Under andre verdenskrig syslet Harryhausen med å lage propagandafilmer om bruk og utvikling av militært utstyr, men straks krigen var over gikk han igang med drømmen om å filmatisere H. G. Wells klassiske «The War of the Worlds». Det ble aldri noe av selve filmen, annet enn denne scenen der marsboerne framsto slik Wells selv beskrev dem: Som blekksprutaktige vesener.

Omtrent på samme tid lagde Harryhausen sin første langfilm, «Mighty Joe Young». Opprinnelig ble han ansatt som assistenten til Willis O’Brien, men ettersom han måtte hjelpe til med andre tekniske problemer på filmen, ble mesteparten av animasjonen overlatt til Harryhausen. Det sikret dem begge en delt Oscar-statuett for beste spesialeffekter:

De neste fire tiårene skulle Harryhausen vokse seg til å bli en legende og foregangsfigur for de aller fleste som begynte å arbeide med spesialeffekter.

Gjennom filmer som «It Came From Beneath the Sea» (1955), «20 Million Miles to Earth» (1957), «Mysterious Island» (1961), «One Million Years B.C» (1966), hele tre «Sinbad»-filmer og «Clash of the Titans» (1981).

Mest kjent er muligens arbeidet han gjorde med sju skjeletter i «Jason and the Argonauts» (1963), en scene som tok ham tre måneder å fullføre:

Harryhausen ble gjennom sin lange yrkesaktive karriere beæret med en lang rekke priser, blant annet en spesial-Oscar i 1992 etter flere års lobbyvirksomhet fra fans som etterhvert selv hadde blitt prominente skikkelser innen spesialeffektfaget i Hollywood.

Det er nemlig ingen tvil om at Harryhausen har inspirert mange med sitt arbeid, noe familien også trekker fram med en rekke fine ord fra andre flinke folk i det offisielle dødsbudskapet.

Hvil i fred, Ray Harryhausen.

Ray has been a great inspiration to us all in special visual industry. The art of his earlier films, which most of us grew up on, inspired us so much. Without Ray Harryhausen, there would likely have been no STAR WARS.

George Lucas

THE LORD OF THE RINGS is my ‘Ray Harryhausen movie’. Without his life-long love of his wondrous images and storytelling it would never. have been made – not by me at least.

Peter Jackson

In my mind he will always be the king of stop-motion animation.

– Nick Park

His legacy of course is in good hands because it’s carried in the DNA of so many film fans.

– Randy Cook

You know I’m always saying to the guys that I work with now on computer graphics «do it like Ray Harryhausen.»

– Phil Tippett

What we do now digitally with computers, Ray did digitally long before but without computers. Only with his digits.

– Terry Gilliam

His patience, his endurance have inspired so many of us.

– Peter Jackson

Ray, your inspiration goes with us forever.

– Steven Spielberg

I think all of us who are practioners in the arts of science fiction and fantasy movies now all feel that we’re standing on the shoulders of a giant. If not for Ray’s contribution to the collective dreamscape, we wouldn’t be who we are.

– James Cameron