Skaperen av «Da han møtte henne» er død – blir løftet fram som forbilde av en ny generasjon kvinnelige komikere
I natt døde den amerikanske manusforfatteren og regissøren Nora Ephron, ifølge The Guardian etter å ha vært syk en stund med blodkreft. Hun ble 71 år gammel.
Triste nyheter, såklart – Ephron var en levekvinne, et forbilde for mange, og hun har skrevet intelligente, romantiske komedier som kommer til å bli stående igjen som klassikere – ikke minst «Da han møtte henne» (1989).
Det er mange minneord å lese i dag, og ett av dem som anbefales varmest er skrevet av Emma Brockes i nevnte The Guardian. Hun hyller Ephron først og fremst som skribent – hun gjorde seg nemlig tidlig i karrieren bemerketmed fryktelig betydningsfulle artikler i New Yorker, Esquire og The New York Times Magazine. Ephron hadde en skarp penn, den ene dagen nedsablet hun feministbevegelsen slik den framstod på 70-tallet, den andre dagen kunne hun slakte Ayn Rand og Erich Segal mens de var på høyden av sin popularitet.
I 1976 giftet hun seg med en annen stjernereporter, Carl Bernstein (han fra Watergate, du vet), og hun skrev faktisk også et utkast til «Alle presidentens menn» som ikke ble brukt.
Skilsmissen fra Bernstein ble imidlertid dokumentert i en av romanene Ephron skrev, «Heartburn», som ble filmatisert i 1986 med Meryl Streep og Jack Nicholson:
Suksessen med «Da han møtte henne» ga henne mye spillerom i Hollywood, og i 1992 regisserte hun sin første egne film – den relativt obskure «This is My Life». Siden var regikarrieren ujevn – fra uhyre suksessrike «Søvnløs i Seattle» (1993) og «You’ve Got Mail» (1998) til kalkunene «Michael» (1996) og «Bewitched» (2005).
Den siste filmen hun lagde var «Julie & Julia» (2009), en film som kanskje symboliserer dette litt ujevne i filmproduksjonen hennes. Historien er todelt, den ene delen følger kokkegudinnen Julia Stiles (Meryl Streep) og hennes ektemann Paul (Stanley Tucci) i Paris på 50-tallet – dette er Ephron på sitt beste, hun konstruerer karakterer med dybde som man virkelig liker og blir engasjert i. Så er det også en hovedhistorie om en moderne matblogger i New York, spilt av Amy Adams, som man bare har lyst til å kverke.
Men om det er delte meninger om Ephrons filmografi, er hennes status som kvinnelig forbilde og New York-original ubestridt. Særlig de siste par årene, når det har vært snakket mye om den nye jentehumoren, har hennes navn blitt trukket fram mange ganger.
Lena Dunham, for eksempel, skaperen av den beint fram fantastiske HBO-serien «Girls», viste fram Ephrons debutfilm «This is my Life» da hun skulle velge filmer som hadde inspirert henne under et arrangement på BAM i Brooklyn i fjor.
Her er et utvalg tweets fra flinke folk som minnes Nora Ephron:
I just heard about Nora Ephron. I’m so sad. A great & prolific writer, a warm & kind soul. Gone just like that.
— Sarah Silverman (@SarahKSilverman) June 27, 2012
The wit the warmth the wisdom of Nora Ephron. God how I will miss her.
— Tina Brown (@TheTinaBeast) June 27, 2012
One of the greatest movie romances of all time involves Billy Crystal. That’s how good Nora Ephron was. A truly sad day.
— Jon Hurwitz (@jonhurwitz) June 27, 2012
Nora Ephron’s writing and directing is so remarkably honest, touching and funny. My heart goes out to her friends and family today.
— Jonah Hill (@JonahHill) June 27, 2012
Nora Ephron, one of a kind. She stopped me on Broadway one day & asked me 2 act in her movie. Yes, she was that funny. Will be missed dearly
— Michael Moore (@MMFlint) June 27, 2012
Wonderful description of Nora’s wit. She made everything make sense. nytimes.com/2012/06/27/mov…
— Steve Martin (@SteveMartinToGo) June 27, 2012