All teknologi som er tilstrekkelig avansert ligner til forveksling på noe magisk.

Sitatet over kommer fra scifi-forfatteren Arthur C. Clarke, som sa at dersom man er neandertaler nok vil ting som mobiltelefoner og kaffemaskiner fremstå som magiske.

Kanskje det er nettopp fordi jeg går rundt med genrester fra en behåret forgjenger at jeg ikke klarer å begrense min fascinasjon for de praktisk talt magiske evnene som teknologi og datamaskiner ser ut til å ha, spesielt i amerikanske krimserier.

Spørsmålet er: Har alle manusforfattere i Hollywood sett for mye på «Blade Runner»?

For det ser ut til at hver gang en dårlig etterforsker sitter bom fast i en sak, så er det alltid en eller annen datamaskin som finner en detalj i et bilde, forstørrer det opp, gjør det skarpere og så skifter det til infrarødt slik at de får et nøyaktig bilde av den detaljen som trengs for å komme videre i etterforskningen.

Sjekk for eksempel denne scenen fra «CSI», der de finner et spor av gjerningsmannen i en refleksjon i offerets øye! Dersom de skulle zoomet så langt inn, måtte overvåkningsbildet som de kikker på hatt en oppløsning på over 100 000 pixler på hvert ledd.

Nå er det ikke slik at vi er ute etter å ta «CSI». Andre serier er minst like dårlige. Her er et annet eksempel på at man ikke skal ta teknologibruken i tv-serier for god fisk. I denne scenen er noen agenter fra «NCIS» (Hva ER greia med disse forkortelsene?) på jakt etter en ondsinnet hacker. Og hvordan gjør man det mest mulig effektivt? Ved å la to personer bruke det samme tastaturet!

Seriøst? Har manusforfatterne tenkt på hvor vanskelig det er å skrive sammenhengende og fungerende kommandoer dersom to personer deler ett og samme tastatur?

En av mine personlige favoritter er fra rettsmedisin/krimserien «Bones», der datasystemet deres går ned i knestående fordi noen har skult en fraktalkode i en knokkel som gjør at kjøleviftene på datamaskinene slutter å virke. Konsekvensen er – naturligvis – at datamaskinen spontant slår ut i full fyr! En forbannelse fra Mordor kunne ikke gjort det bedre.

Klipp fra «Bones» from Comoyo Filter on Vimeo.

Heldigvis finnes det andre krimserier som har selvinnsikt nok til å ikke bruke «avansert» teknologi til å tette igjen gapende plotthull. Så la oss avslutte artikkelen med en fantastisk scene fra «Castle» der de sender en frekk liten hilsen til andre tv-serier som ofte tyr til «datamagi» når de har malt seg inn i et hjørne.