Hvor mange ganger har du ikke hørt om filmer som skal bli «den neste Twilight» eller «en ny The Hunger Games»?

Et enormt antall filmer rettet mot et ungt publikum, basert på kjente boksuksesser, har hatt premiere det siste året. Og nesten samtlige har floppet.

Det er derfor mye som hviler på skuldrene til storfilmen «Divergent», med USA-premiere fredag.

Ved første øyekast er det lite som skiller «Divergent» fra tidligere young adult-filmatiseringer. Vi møter en ung kvinnelig hovedkarakter, 16 år gamle Beatrice «Tris» Prior (Shailene Woodley, et stort talent som briljerte i «The Spectacular Now»).

Som i flere liknende historier er vår heltinne nødt til å gjennomgå en stor test – i framtidssamfunnet som boka skildrer er folk nemlig sortert inn i klasser etter egenskaper, og testen skal avgjøre hvor i dette idealsamfunnet hun hører hjemme. Snart viser det seg imidlertid at makthaverne farer med løgn og juks, og Tris’ evne til å tenke selvstendig gjør at hun havner i livsfare.

I likhet med «Twilight» og «The Hunger Games» er «Divergent» produsert av studioet Lionsgate, som ligger an til gode tall etter premieren fredag. Det er estimert at filmen kommer til å tjene inn 50-60 millioner dollar, noe som vil være på linje med den første «Twilight»-filmen.

I så fall vil «Divergent» bli en kjærkommen suksess i et marked som har slitt voldsomt det siste året.

Filmer som «The Host», Harald Zwarts «The Mortal Instruments: City of Bones» og «Beautiful Creatures» har nemlig solgt langt under forventning, til tross for at bøkene hadde et betydelig og ivrig kjernepublikum før filmversjonen kom.

Ifølge The Wall Street Journal har også young adult-bokmarkedet gått på en liten smell, da det sank med sju prosent fra 2012 til 2013. Mye av nedgangen skyldes at den første «The Hunger Games»-filmen kom i 2012, og salgstoppen som fulgte ble naturlig nok vanskelig å følge opp.

Men noe skyldes også fantasiløshet – det har rett og slett vært for mange liknende konsepter for et mettet marked.

– Vi er blitt tilbudt alle mulige «Romeo og Julie»-aktige historier der hovedkarakterene er av ulik art – hun er en engel, mens han er en djevel. Han er en varulv, hun har en sølvkule. Vi takker nei til disse nå, sier Erik Feig i Lionsgate til The Wall Street Journal.

Trenden virker å gå i retning av noe hardere konsepter – historier med tydelige sosiale budskap, der romantikk ikke spiller en like avgjørende rolle.

«Divergent» er en historie som åpenbart ønsker å få lesere og seere til å reflektere over viktige samfunnsspørsmål, og i dag kom også traileren til «The Maze Runner» – en film som har flere liknende trekk med både «Divergent» og «The Hunger Games»

Dylan O’Brien spiller Thomas, en gutt som en dag våkner opp med hukommelsestap, innesperret sammen med 60 andre gutter på et lukket område kalt The Glade. Den eneste utveien er en enorm labyrint, som ingen noensinne har sluppet levende ut fra.

Men så kommer det også en jente inn på området, og hun har noen mystiske beskjeder til Thomas.

Boka «The Maze Runner» er basert på er ikke kommet på norsk ennå, men flere av young adult-bøkene som filmatiseres blir kjøpt inn og oversatt.

Schibsted forlag ga for eksempel ut «Divergent» i april i fjor (den fikk gode kritikker, blant annet i Dagbladet), og har nå sluppet den som pocket i forbindelse med den norske kinopremieren 11. april.

Samlet opplag er på nærmere 12 000 eksemplarer, og Schibsted håper naturlig nok på et salgsoppsving hvis filmen gjør det bra.

– Men det er ikke alltid at bøkenes suksess følger hvordan filmene gjør det. «Percy Jackson»-bøkene har for eksempel solgt nærmere 200 000 eksemplarer til sammen i Norge, til tross for en mer lunken interesse for filmene i serien, forteller informasjonssjef Anne Iversen i Schibsted forlag til Filter.