Den nye sesongen av tv-serien «Okkupert» har gått i opptak. I disse dager skytes det scener flere steder i Oslo-området, deriblant en foran Stortinget som Filter Film og TV snublet over i lunsjen i dag.
Sammen med forbløffede turister og andre skuelystne ble vi vitne til skuespiller Janne Heltberg i stram businessdrakt tre ut av en bil med sotede vinder og gå målbevisst opp Løvebakken til et parlament som for anledningen var bevoktet av soldater med hjelmer og kamprifler.

I den første sesongen av dramaserien spiller Heltberg rådgiveren til statsminister Jesper Berg (Henrik Mestad), men i den nye har figuren en ny rolle, røper seriens produsent Gudny Hummelvoll.
– Henrik Mestad, Ane Dahl Torp, Selome Emnetu og Eldar Skar er blant skuespillerne som er med i den nye sesongen. Det dukker også opp noen nye karakterer, sier hun.
«Okkupert» er som kjent basert på en idé av Jo Nesbø og utspiller seg i en nær framtid der Norge er «silkeokkupert» av Russland og både myndigheter og folk flest må finne seg i innskrenkede friheter for å bevare både tradisjonelt levesett og materiell overflod.
Serien fikk en blandet mottakelse av norske anmeldere da den gikk på TV 2 i fjor, men har fått mye skryt av til dels svært toneangivende publikasjoner i utlandet etter at den ble lagt ut på Netflix.
Julia Louis-Dreyfus og Ricky Gervais er blant dem som har anbefalt den på sosiale medier (med obligatorisk trolling av spøkefulle nordmenn som uunngåelig konsekvens).
.@rickygervais if you like occupied I will recomend Hotel Cæsar, which is a crime-noir set at a fictional hotel in Oslo. Chilling stuff
— HeineVik (@Heinevik) March 27, 2016
I den nye sesongen befestes den russiske okkupasjonen, mens det spinnes «god dramatikk på snedige politiske scenarier og omveltninger både på personlige og geopolitiske plan», ifølge Norsk Filminstitutt sin begrunnelse for å yte et tilskudd på 6,5 millioner kroner til serien.
– Opptak gjøres også i Nord-Norge og i utlandet. Vi skal filme i Belgia, men bruker landet som stand-in for lokasjoner i Frankrike, sier produsenten.
Totalbudsjettet er på 75 millioner kroner, ned fra 90 millioner på første sesong, som riktignok var to episoder lengre. Sesong 2 har premiere neste høst, og med TV3-eier Modern Times Group som ny hovedprodusent vil hver episode legges ut på streamingtjenesten Viaplay før de vises på TV 2.