• Gry Cecilie Rustad har doktorgrad på amerikansk kvalitets-tv og synes ikke det blir skikkelig nyttårsstemning før hun har delt sine tv-seriefavoritter fra året som gikk med Filter Film og TV-leserne.
  • Her er hennes ti-på-topp fra 2018. 

1. «BoJack Horseman» (Netflix)

BoJack er en animert hestemann, hans frenemie Mr Peanutbutter er en hund og agenten Princess Caroline er en katt.

Det forhindrer dem ikke fra å være, sammen med Diane og Todd, karakterene med mest dybde og kompleksitet på TV i år.

Etter fem sesonger er det få sider av den menneskelige psyken, angsten og skammen serieskaper Raphael Bob-Waksberg ikke har bearbeidet med bekmørk humor og intelligens.

Denne sesongen tar for seg temaer som aseksualitet, samlivsbrudd, abort, barndomstraumer og #metoo. Sesongen er i tillegg en glimrende satire og kritikk av maskuliniseringen av TV-serien som har pågått de siste ti-årene.

Enkeltepisoder som «The Dog Days Are Over», «The Amelia Earheart Story» og spesielt «Free Churro» viser også hvorfor TV-serien ikke er den nye filmen eller romanen, men at TV-serien som form muliggjør en helt egenartet episodisk serialisert historiefortelling.

2. «The Good Place» (NBC/Netflix)

En ganske så unik serie – eller, hvor mange andre filosofiske, sci-fi-situasjonskomedier om etterlivet kan du komme på?

Serien tar for seg komplekse etiske problemstillinger med oppriktig nysgjerrighet og er fortalt med et overskudd av fantasi som er helt uten sidestykke i dagens TV-landskap. En episode bør helst ses to ganger for at man skal få meg seg all detaljrikdommen og de visuelle vitsene.

I tillegg er serien spekket med nye og stadig villere tvister, som de fleste thriller- og mysterieforfattere bare kan misunne den.

«The Good Place» tar for seg helt essensielle spørsmål, som hva det egentlig vil si å være god? Er det i det hele tatt mulig å leve et fullverdig etisk liv (i følge Doug Forcett er svaret nei) og hva skjer med deg hvis du må bo i Jacksonville, Florida?

Den alltid fantastiske Ted Danson og den alltid sjarmerende Kristen Bell danner sammen med nye stjerner som William Jackson Harper, Jameela Jamil, Manny Jacinto og D’Arcy Carden det beste situasjonskomedie-ensemblet på TV.

3. «Killing Eve» (BBC/HBO Nordic)

En forrykende serie – først en spionthriller, så en lesbisk romanse og til slutt lurer man litt på om hele sesongen har vært et eneste langt superkinky og veldig erotisk forspill mellom to meget fascinerende og komplekse kvinner.

«Killing Eve» handler om MI5-spion Eve (Sandra Oh) og hennes jakt på leiemordersken Villanelle (Jodie Comer). «Fleabag»-skaper Phoebe Waller-Bridge har lagd en serie om kvinners relasjoner – om konkurranse, begjær og respekt.

Den har spenning nok i plottet til å tilfredsstille enhver spenningsjunkie, men det er gjennom utforskningen av det utrolig komplekse og lettere erotiske forholdet mellom de to kvinnelige hovedrollene at serien fremstår som et originalt og svært friskt tilskudd i TV-seriejungelen.

4. «The Americans»

Seriens siste og avsluttende sesong var på mange måter ikke bare et farvel til en
glimrende serie, men til en tidsepoke i tv-seriens historie.

«The Americans» er kanskje den siste gullalderserien. Den startet før Netflix virkelig festet grepet og før «Game of Thrones» ble et globalt blockbusterfenomen.

Begge deler har utvilsomt forandret serielandskapet totalt. «The Americans» er den siste dramaserien som føles som «Mad Men» eller «The Sopranos» – voksent, intelligent drama pent pakket inn. Den siste sesongen var dessuten full av nerve – fem sesongers emosjonelle bånd til karakterene sto på spill.

Hvordan kom det til ende for våre to favorittrussere, deres barn og bestevenn og FBI-
agent? Slutten var akkurat like hjerteskjærende man kunne forvente, full av svik og brutte løfter. En verdig avslutning på en serie av gull.

5. «The Deuce» (HBO Nordic)

David Simon lager ikke TV-serier. David Simon lager David Simon-serier. Og derfor er det vanskelig å rangere «The Deuce». Den er som alle andre Simon-serier mer tematisk drevet enn plotdrevet.

Som «The Wire» og «Treme» handler «The Deuce» om hvordan mennesker reagerer
og samhandler med samfunnsstrukturene rundt seg. For Simon er alle individer et produkt av kulturen og samfunnet de fungerer i. I «The Deuce» er det kapitalisme og sex som danner utgangspunktet for seriens handling. Hva skjer når sex blir en del av et kapitalistisk system?

I sesong to ser man dessuten hvordan bransjen forholder seg til VHS-ens inntog, hvilke konsekvenser dette har for sexarbeiderne – både kvinnene og deres halliker. For noen betyr det frihet; for andre betyr det å bli overflødige.

Det rike karaktergalleriet er utrolig fascinerende i denne serien, og spesielt Maggie Gyllenhaal er helt eksepsjonell!

6. «Heimebane» (NRK)

«Heimebane» er lett den beste serien NRK Drama har skapt siden «Kampen for tilværelsen». Fotballdramaet om den første kvinnelige tippeligatreneren er en seier for det menneskelige dramaet. Her har selv den minste bi-karakter fått menneskelig dybde.

Historier om feminisme, om hjørnestensbedriften, om samlivsbrudd, om toastjern og den første forelskelsen får alle plass. NRK og serieskaper Johan Fasting lykkes i å lage et svært engasjerende, underholdende og
samfunnsrelevant drama som treffer bredt.

I tillegg viser Fasting styrken i det episodisk serialiserte formatet – hvor hver episode har sin egen historie og form.

7. «Lik meg» (NRK)

NRK Super må være Norges talentfabrikk nummer én. Hvor finner de alle disse fantastisk talentfulle fortellerne?

Jeg begynte å se på «Lik meg» i forskningsøyemed fordi jeg hadde hørt at serien brukte Snapchat aktivt i historiefortellingen. En kveld senere hadde jeg binget hele serien, og tilbrakt den siste timen med å hylgrine for meg selv.

«Lik meg» handler om bestevenninnene Oda og Arin som går i syvende klasse, men så får Arin nye venner. Den er en rå og hjerteskjærende serie om mobbing, utestengelse og vennskap.

Og langt mer kompleks enn det man forventer av en serie for 10-14-åringer.

Serien tar for seg perspektivet til både utestengeren og den utestengte, om giftig gruppementalitet og det å vokse fra hverandre. Dette er utvilsomt den beste norske nye ungdomsserien siden «Skam»!

8. The Good Fight (HBO Nordic)

«The Good Fight» fokuserer på Diane Lockharts’s liv etter «The Good Wife», rettsdramaserien som gikk fra 2009 til 2016. Sammen med de to yngre advokatene Lucca og Maia jobber de i et advokatfirma bestående av hovedsakelig afroamerikanske advokater.

Serieskapere Robert og Michelle King har lenge drevet med «ripped from the headlines» historier, og i denne sesongen er det en nyhetssak, eller rettere sagt en person i nyhetene, som dominerer plottet, nemlig Donald Trump. Tissevideoer og andre Trump-skandaler behandles med den absurditeten, latterliggjøringen figuren Trump fortjener, uten at serien tar bort alvorlighetsgraden av å ha en oransje apekatt i det hvite hus.

9. «The Marvelous Mrs. Maisel» (Amazon Prime)

Rachel Brosnahan er fremdeles TV-verdens mest sjarmerende og morsomste. Denne sesongen gir også mer plass til familien og vennene hennes. Den alltid fantastiske Tony Shalhoub (Midges far) og Alex Borstein (Midges manager) får mer å gjøre som gir serien langt mer å spille på.

Midge selv må lære å balansere livet som seriøst satsende stand-up komiker og overklassefrue i New York. Med set-design og kostymer til å dø for, og utflukter til The Catskills (tenk «Dirty Dancing» for rike NYC-jøder) og Paris gjør Maisel til en pur visuell og humoristisk glede, med en ikke så liten feministisk overtone.

10. «Superstore» (NBC)

«Superstore» er en ganske klassisk arbeidssted-situasjonskomedie og følger i forsporene til serier som «The Office» og «Parks and Recreation».

Vi følger en rekke mennesker som jobber sammen i en Target-lignende kjedebutikk. «Superstore» er langt fra så flashy som «The Good Place», men den er noe så unikt som en morsom, velobservert og samfunnskritisk situasjonskomedie om den nye arbeiderklassen.

De siste episodene har for eksempel tatt for seg manglende rettigheter i forbindelse med barnefødsler og å være papirløs.

America Ferrera, Ben Feldman og resten av ensemblet er alle sjarmerende og morsomme å følge i deres daglige kamp mot inhumane korporasjoner, inkompetente sjefer og merkelige kunder.

Boblere:

«Dynasty»: Den beste gulity pleasure såpen på markedet. (The CW og Netflix)
«Sharp Objects»: Deilig sørstatsgotikk for feminister (HBO Nordic)
«Succession»: Morsom harselas med de superrike (HBO Nordic)
«Barry»: Bill Hader i storform som leiemorder (HBO Nordic)
«The Handmaid’s Tale»: ubehagelig og velspilt dystopi som var litt vel samfunnsrelevant denne sesongen (Hulu og HBO Nordic)
«Min brilljante vennine»: Italiensk neo-realistisk melodrama på sitt beste (HBO Nordic)
«Big Mouth»: Varmt og skittent om puberteten (Netflix)
«Glow»: Nydelig andre sesong om de fineste damene i wrestling (Netflix)