Årets Superbowl er unnagjort (Eli Manning! M.I.A.s veldig lange langfinger!). Som vi også tidligere har vært inne på er Superbowl også en god dag for spesielt forseggjort reklame – og særlig har det vært tradisjon for at filmstudioene har brukt masse penger på å vise fram det som kommer til å bli vårens og sommerens største blockbustere.

Nå er det vel ingen som sitter klistret og er ordentlig spente på Superbowl-filmreklamene lenger – det er for eksempel mange år siden 1997, da Superbowl-pausen ble brukt til å vise fram de aller første levende bildene fra Luc Bessons «Det femte element».

Nå vises gjerne den første traileren et helt år før filmen kommer, det er helt uaktuelt å vente på Superbowl før man begynner å markedsføre en stortittel. Likevel klipper man altså fremdeles egne spots tilpasset reklamepausene til denne enorme sportssøndagen

Her er noe av det amerikanske tv-seere fikk se i år:

 

1. John Carter of Mars

Disney har fått en del pepper for markedskampanjen til «John Carter of Mars» – her får man kanskje en litt bedre idé om den potensielle originaliteten til filmen regissert av Andrew Stanton («Wall-E», «Oppdrag Nemo»). Og at det ser ut som en storfilm kan ingen komme ifra:

 

2. Battleship

En gang i tida ville jeg kanskje frydet meg noe mer over teknoaction-flammehavet i «Battleship», men sorry – «Transformers» har ødelagt dette for meg:

 

3. G.I. Joe – Retaliation

Snedig klippet sammen med dette Jay-Z-sitatet. Men denne er vel også jeg noe for gammel for:

 

4. The Avengers

Den største nerdegleden har nok blitt viet denne promoen – forståelig nok. Men nå trenger vel ikke folk overbevises mer, kan ikke denne filmen bare komme ut?