Ni år etter Zack Snyders film, som med ett (stort) unntak var svært tro mot kildematerialet, høres det ut som om den planlagte tv-serieversjonen av tegneserieromanen «Watchmen» går i stikk motsatt retning.

I et fem sider langt brev til seriens fans – lagt ut på Instagram i går og et nokså imponerende stykke skriving, faktisk – legger serieskaper Damon Lindelof («Lost», «The Leftovers», «Prometheus») ut sine tenker og visjoner om det å lage nok en versjon av en av tegneseriemediets helligste originalverker, attpåtil i strid med ønskene til seriens forfatter Alan Moore.

Fra tegneserieromanen «Watchmen» (DC Comics).

Her går det fram at serien (som HBO foreløpig bare har bestilt en pilotepisode av) verken blir en oppfølger, reboot eller gjenskaping av originalen. Istedet blir det det Lindelof kaller en remiks – en ny skapelse der bare den originale basslinja er beholdt – eller et slags nytt testamente. 

Det innebærer blant annet at de vil skape helt nye figurer. Og der den opprinnelige serien var satt til et alternativt 80-tall, vil den nye forholde seg til både Donald Trump, Theresa May og Vladimir Putin (samt hesten sistnevnte rir på, i bar overkropp).

Sammenlikner med «Fargo»

Samtidig er den gamle superheltklisjeen om verdens undergang et erklært ikke-tema: Her skal det kokes opp noen mer originale motivasjoner for maskerte vigilanter.

I et intervju med «Lost»-skuespilleren Sonya Walger på podcasten Bookish sammenlikner Lindelof tilnærmingen han har til serien med hvordan serien «Fargo» forholder seg til filmen den er inspirert av og deler tittel med:

– Jeg vil ikke kalle den en adaptasjon, fordi filmen eksisterer inne i den verdenen, alt som skjer i filmen er en forløper til til som skjer i tv-serien. De finner en bag med penger, og så skjønner du at «ah, det er fra filmen». Samtidig trekker de veksler på andre deler av Coen-brødrenes kanon, som «The Big Lebowski», og skaper samtidig sin helt egen greie, sier han.

Forteller om eget forhold til «Watchmen»

I Instagram-brevet til fansen forteller Lindelof også om gleden ved å lage tv som et resultat av mange ulike menneskers innspill – hn har satt opp et skriverom for «Watchmen» der han som hetero, hvit mann er en minoritet, og har forpliktet seg til et tilsvarende mangfold både foran og bak kamera når episoden og eventuelt serien etterhvert går i produksjon.

Også ganske imponerende er det hvordan første del av brevet er en gjennomgang av Lindelofs eget forhold til tegneserieromanen, som er knyttet til forholdet til hans avdøde far, og om tidligere tilbud han har fått og avslått om å lage tv av den, og om hvordan han rettferdiggjør det – det hele skrevet i samme stil som Alan Moore ordla fortellingen om den sentrale «Watchmen»-figuren Dr. Manhattan i boka.

Det hele åpenbart i et forsøk på å komme skeptiske fans i møte – det mangler ikke på dem som synes det er på tide å la denne tegneserieromanen være i fred.  Les hele greia her:

Day 140.

A post shared by Damon (@damonlindelof) on