• Her kan du leie en rekke tidligere Cannes-vinnere

Det var den vakreste, sterkeste og filmatisk mest perfekte filmen i Cannes. I kveld gjorde juryen det åpenbare, og tildelte Michael Hanekes kompromissløse «Amour» gullpalmen.

Dette er en film om Georges og Anne (spilt av Jean-Louis Trintignant og Emmanuelle Riva), begge pensjonerte musikklærere i 80-årene. Vi merker tidlig i filmen at noe er galt: Anne våkner om natten og stirrer tomt ut i luften. Hun hopper plutselig og uforklarlig ut av en samtale.

Så rammes hun av flere slag, som innebærer delvis lammelse og demens. Georges har lovet å ikke plassere henne på et hjem, men presset ved å se sin elskedes sakte og pinefulle reise mot døden er også mye å bære.

Som du skjønner er dette en hard filmopplevelse som trenger all drahjelp den kan få om den skal kunne oppnå det publikummet den fortjener.

Forhåpentlig vil en gullpalme hjelpe på markedsføringen. Arthaus setter i hvert fall opp «Amour» her til lands 25. desember.

Regissør Haneke (til venstre) sammen med de to hovedrolleinnehaverne.

Men om juryen ikke hadde noen valg når det gjaldt gullpalmen, gjorde de et par andre mer kontroversielle beslutninger når det gjaldt flere andre kategorier.

Matteo Garrones «Reality» tok for eksempel Grand Prix-prisen, i praksis en andreplass, til tross for at den fikk tildels hard medfart av kritikerne. Prix du Jury gikk til Ken Loach for «The Angels’ Share», en ganske munter, men ikke veldig tung dramakomedie med whiskytematikk.

Gledelig sett med nordiske øyne var skuespillerprisen til Mads Mikkelsen for innsatsen i Thomas Vinterbergs «Jakten», der han spiller lærer som blir anklaget for incest.Denne får vi også se på norske kinoer til høsten.

Mads Mikkelsen (til venstre) i «Jakten».

Rumenske Cristina Flutur og Cosmina Stratan vant skuespillerprisen i den kvinnelige kategorien for sine roller i Christian Mungius «Beyond the Hills», som Cannes-favoritten Mungiu også vant manusprisen for.

Meksikanske Carlos Reygadas vant regiprisen for «Post Tenebras Lux», mens Comoyo Filter-favoritten «The Beasts of the Southern Wild» vant debutprisen. Denne var egentlig ikke i hovedkonkurransen engang, men debutantene kan visst også hentes fra ett av sideprogrammene.

«Beasts of the Southern Wild» er ulikt det meste andre du har sett. Til høsten kommer den på kino her til lands.

De største utelatelsene var kanskje Leos Carax‘ spinnville «Holy Motors», som mange mente fortjente en pris. Det ble heller ingen pris til David Cronenbergs «Cosmopolis» eller Jacques Audiards «Rust and Bone».