«Blå er den varmeste fargen» har allerede fått masse omtale i norske aviser (ikke minst har desken på Dagbladet.no dratt mangfoldige klikk på «lesbesexfilmen») – men også jurypresident Steven Spielberg og de andre i Cannes-juryen har heldigvis satt pris på fransk-tunisiske Abdellatif Kechiches kritikerfavoritt.

Søndag kveld vant den Gullpalmen i Cannes. Grattis!

Vi var veldig lei oss for at vi ikke fikk med oss filmen under vårt (åpenbart litt for korte) Cannes-opphold, men vi registrerte jo at våre norske journalistvenner var ekstremt begeistret.

«Blå er den varmeste fargen» (fransk tittel «La vie d’Adèle») er en oppvekstfortelling/dannelsesberetning som forteller om 15 år gamle Adele hvis liv endres den dagen hun treffer Emma. Filmen beskrives som vekselvis «vakker», «sensuell» og «trist», men oppmerksomheten tabloidavisene har viet filmen skyldes for øvrig en 20 minutter lang ganske eksplisitt sexscene.

Nok om det – distributøren Arthaus har allerede kjøpt inn filmen, og planlegger såvidt vi forstår å sette den opp på norske kinoer i løpet av høsten.

Mange hadde på forhånd tippet at Spielberg & co. kom til å gå for Asghar Farhadis «The Past», da Spielberg hadde uttalt at Farhadis forrige film «Nader og Simin – et brudd» var det beste han så i 2011. Men denne gangen måtte Farhadis film klare seg med en skuespillerpris til Bérénice Bejo.

«Sølvmedaljen» Grand Prix gikk til Coen-brødrenes «Inside Llewyn Davis», om en musiker som prøver å lykkes på 60-tallets folkscene i Greenwich Village, mens bronsemedaljen i form av juryprisen gikk til Hirokazu Kore-Edas «Like Father, Like Son».

Begge de to sistnevnte var også filmer vi satte stor pris på under vårt Cannes-opphold.

Noe mer overraskende var det at meksikanske Amat Escalante stakk av med regiprisen for sin film «Heli», som hadde fått mer varierende kritikker (vi likte imidlertid filmen ganske godt). Den har for øvrig et par ekstremt sterke voldsscener.

Her er alle prisvinnerne:

Gullpalmen: «Blå er den varmeste fargen» – Abdellatif Kechiche

Grand Prix: Ethan og Joel Coen – «Inside Llewyn Davis»

Beste regi: Amat Escalante – «Heli»

Juryprisen: Hirokazu Kore-Eda- «Like Father, Like Son»

Beste manus: Jia Zhang-ke – «A Touch of Sin»

Beste kvinnelige skuespiller: Bérénice Bejo («The Past», Asghar Farhadi)

Beste mannlige skuespiller: Bruce Dern («Nebraska», Alexander Payne)

Camera d’Or (beste debutfilm): «Ilo Ilo» av Anthony Chen (Singapore).

Beste kortfilm: «Safe» av Byoung-gon Moon.

PS: Hunden som spilte den blinde puddelen til Liberace, kalt Baby Boy, stakk av med prisen Palm Dog, som hvert år deles ut til beste hund i konkurransefilmene (prisen er naturligvis ikke en del av de offisielle prisene, og ble delt ut tidligere i år).

Virkelighetens Baby Boy var faktisk ansvarlig for at Liberace og Scott Thorson møttes og utviklet et særdeles problematisk kjærlighetsforhold, da Thorson jobbet som veterinær og skulle gi Liberace et middel for å gjøre øynene hans bedre.