Da jeg bladde gjennom gårsdagens Dagbladet, stoppet jeg litt opp ved spåsidene. «Hadde det ikke vært litt kult å ringe hun her klarsynte fra Finnskogen og spurt hvordan besøkstallene ville bli på kino denne helgen», sa jeg til medredaktør Joakim –  og fikk et sedvanlig «hrmf» tilbake.

Men nå viser det seg at vi ikke trenger å oppsøke teletorgtjenestene for å få svar på sånt.

Takket være all data som samles inn via søk etter filmer – spesielt etter trailere – mener nemlig Google at de stadig mer nøyaktig kan forutse billettsalget på premierefilmer, melder The Wrap.

Funnene kommer fram i en ny studie fra Google kalt «Quantifying Movie Magic with Google Search», men allerede har filmstudioer og analytikere oppdaget tendensen når de finkjemmer søkeresultateter og YouTube-spredning for tegn på hvordan de skal utforme og styre markedskampanjene sine.

– Når stadig flere kinogjengere tyr til nettet for å lære mer om kommende filmer, kan vi identifisere generelle søketendenser som gir oss innsikt i oppmerksomhet og intensjonsnivåer, skriver Google selv i en bloggpost om undersøkelsen.

Googles studie viser at mengden søk fra potensielle kinogjengere etter en trailer de siste fire ukene før premieren er en svært sterk indikator på hvordan billettsalget blir i åpningshelgen – trailere er som kjent det viktigste virkemiddelet for å trekke folk på kino.

Studien hevder videre at om du ser på søkevolumet, og sammenstiller dette med årstiden og hvorvidt filmen er en del av en franchise eller ei, kan du forutsi billettsalget med så mye som 94 prosent.

Videre sier studien at dersom en film er søkt etter minst 250.000 ganger mer enn en annen film i uka før premieren, vil filmen spille inn 4,3 millioner flere dollar i åpeningshelgen.

Utover selve åpningshelgen kan man ganske klart forutse total inntjening ved å sammenstille klikking på Google-annonser, billettsalget i åpningshelgen, antalle kinosaler filmen settes opp på og hvor høy snittscore filmen har på Rotten Tomatoes.

Grunnen til at Google nå mener at de sitter på en ganske effektiv spåkule, er fordi søket etter filmrelatert info på nettet har eksplodert. Fra 2011 til 2012 økte det med 56 prosent, og nesten halvparten av kinogjengerne bestemmer seg ikke for hvilken film de skal se før selve dagen de skal på kino.

– Ved å forstå disse søketendensene, kan de som markedsfører filmer komme i en bedre posisjon når de skal tilrettelegge og justere sine strategier for å fange interessen til potensielle kinogjengere, konkluderer studien.

Greit nok det – at man ser på hvordan folk beviselig oppfører seg er jo ingen ny oppfinnelse i markedsføringssammenheng. Noen vil imidlertid påstå at det er hakket verre når filmselskapene selv ansetter analytikere for å forme kommende filmer etter kinogjengernes preferanser.