I år er det 50 år siden Bond-filmen «Goldfinger», kanskje den mest ikoniske i hele filmserien, ble sluppet.

– Det var med denne filmen at Bond-fenomenet eksploderte. Du hadde ikke bare Beatlemania, men også Bondmania, forteller Morten Andreas Steingrimsen.

Han er redaktør for nettstedet James Bond-magasinet, og 22. mai er han en av arrangørene bak en stor jubileumsvisning for filmen på Kino Victoria i Oslo, som blir omdannet til casino for anledningen.

– Jeg synes James Bond-filmene ikke alltid har fått den anerkjennelsen og statusen de fortjener, så jeg håper dette kan være med på å heve statusen for filmserien.

Filmen var den tredje i Bond-rekka og introduserte blant annet Bonds Aston Martin, sammen med den velkjente filmskurken Oddjob og den klassiske tittellåta til Shirley Bassey.

Samtidig kaller Steingrimsen «Goldfinger» en av de første moderne actionfilmene i historien.

– Den har hatt mye å si for actionsjangeren, og er også en veldig viktig film i britisk filmhistorie. Det var med Bond-filmene på 60-tallet at Storbritannia beviste at de kan lage store globale blockbustere.

Jubileumsvisningen, som Steingrimsen arrangerer sammen med det svenske Bond-nettstedet From Sweden with Love, skal åpnes av den britiske ambassadøren Jane Owen. Samtidig skal flere av folkene som var involvert i «Goldfinger» dukke opp som æresgjester.

Blant dem som tar turen er Norman Wanstall, som vant Oscar for filmens lyddesign og Margaret Nolan, den forgylte damen fra filmens plakat og tittelsekvens som også dukker opp i en liten rolle som Bonds massør.

I dag ble det klart at også sir Ken Adam, som har vært produksjonsdesigner både for «Goldfinger» og flere andre Bond-filmer (han vant forøvrig Oscar for krigsrommet han bygde til Stanley Kubrick-klassikeren «Dr. Strangelove»), vil gjeste fremvisningen.

– I tillegg kommer sir Christopher Freyling, som har skrevet to bøker om sir Ken og hans arbeid, sier Steingrimsen.

Bond-entusiasten (som har skrevet om 007 for Filter ved et par anledninger) har vært hekta på den hemmelige agenten siden han så «Goldeneye» i 1995.

– Jeg synes James Bond-filmene er velproduserte. De har alt, og man oppdager stadig nye detaljer.