Denne uka kom den overraskende og hyggelige nyheten om at «Trolljegeren»-regissør André Øvredal skal i gang med et enormt monsterfilmprosjekt med det passende navnet «Enormous».

Ikke bare skal det lages spillefilm, også en webserie og et tv-show må med. Alt er basert på den relativt ferske tegneserien «Enormous», som tok Comic-Con med storm da første utgivelse kom tidligere i sommer.

– Jeg har diskutert prosjektet i en halvannen måneds tid, helt siden min produsentvenn Adrian Askarieh sendte meg ideen, forteller Øvredal til Comoyo Filter.

Askarieh, som har spesialisert seg på prosjekter basert på dataspill og tegneserier (han er produsent på «Hitman»-filmene, og jobber nå blant annet med en «Deus Ex»-filmatisering), plukket tidlig opp rettighetene til «Enormous» etter knallmottakelsen i sommer.

– Da Adrian oppdaget tegneserien, har han fortalt at han umiddelbart tenkte på meg. Det viste seg nemlig at de som har laget tegneserien er kjempebegeistra for «Trolljegeren», og hadde brukt filmen som en referanse under skapelsen av serien. Det er til og med en homage til filmen i serien, forteller Øvredal.

Han forteller at det er visse likheter mellom hvordan han jobbet med «Trolljegeren», hvordan han nå må sette sammen brikkene til det som skal bli «Enormous».

– Vi må utvikle et helt nytt monsterdesign. Og så er det en biologisk verden som må bygges helt på nytt. Selvfølgelig blir det hele basert på det vi kan se i tegneserien, men noe vil vi jo måtte gjøre for å tilpasse oss filmverdenen.

I tegneserien «Enormous» bryter helvete løs når et forskningseksperiment går galt. Det starter med «uskyldig» genmodifisering, der landbruket skal hjelpes med ekstreme veksthormoner tiltenkt såkorn og sliktno’. Men selvfølgelig går det galt, ting lekker bokstavlig talt ut, og mye mer enn bare såkornet begynner å vokse. Raskt.

– Insekter og annet småkryp får brått en veldig rask utvikling, og utvikler seg til kjempebeist. De blir en del av naturen, og lever sitt liv. Men vi er der vi også, og må slåss om plassen, forteller Øvredal.

Noen av disse kjempene er bare store, og kanskje ikke så farlige i seg selv.

– Du kan vel si at de gir oss noen nye krav når vi skal lage omgivelsene i «Enormous»-universet. Jeg ser for meg at vi kan hente inn en litt «Shadow of the Colossus»-aktig tone, sier Øvredal, som sier at han har fått prøvd seg på det ikoniske PlayStation 2-spillet:

Men det er ikke bare fredelige, enorme beist som blir å finne i «Enormous», skal vi tro både tegneserien og Øvredal. Det antydes at det ikke bare er insekter som blir påvirket av vekstkatastrofen. Kanskje møter vi også … menneskebeist?

Øvredal vil ikke avsløre noe konkret om hva han har i tankene, men sier at historien kan utvide seg på «mange temmelig interessante måter».

Sikkert er det i hvert fall at historien blir omfattende, ettersom den skal fortelles på mange flater. Tegneserien fortsetter over 18 nye utgivelser på nytt forlag neste år, og de levende bildene skal spres over nettepisoder, stort lerret og tv-skjermer – mest sannsynlig i den rekkefølgen.

– Det blir nok til at vi gjør en ting av gangen. Først kommer definitivt webserien, som både kan legge grunnlaget for og øke interessen for en spillefilm. Når spillefilmen kommer på banen, vil da folk ha en større kjennskap til konseptet, og forhåpentligvis en interesse av den, sier Øvredal.

– Det er en veldig spennende måte å tenke på. Vi får utvikle en verden i litt forskjellige retninger, i stedet for å lage tradisjonelle oppfølgere.

Når han sparker igang med webserien, vil erfaringene fra «Trolljegeren» komme godt med for Øvredal – spesielt kunnskapen om hvordan effektfulle filmer kan lages uten å bruke for mange ressurser («Trolljegeren»-budsjettet lå totalt på rundt 3,5 millioner amerikanske dollar).

– Vi må definitivt gjøre det litt på «Trolljegeren»-måten, og være presise på hvor vi bruker ressurserene. Det handler om å legge grunnlaget med personene og omgivelsene, og så toppe med eksplosive scener som kanskje ser dyrere ut enn de egentlig er. Det finnes flere gode eksempler på at tilsvarende metode kan funke, i filmer som «Monster», «District 9» og ikke minst «Cloverfield», sier Øvredal.

Tegneserien som kom ut i sommer beskriver Øvredal som en «one-shot på seksti sider».

– Den er utrolig velfortalt, kjempeflott tegnet, og ble en umiddelbar suksess som ble solgt ut på et øyeblikk.

Selv om det bare har kommet ut ett nummer av serien, er ikke Øvredal i tvil om at den er verdt å bygge videre på.

– Vi må bare følge magefølelse og instinkt. Serien inneholder mye menneskelig histore. Det er noe jeg kan engasjere meg i og som er spennende å gripe tak i, sier Øvredal og fortsetter:

– Jeg er veldig glad i sånne postapokalyptiske historier. Og når man – som i «The Walking Dead» – konsentrerer seg om mennskene, får du noe publikum gjerne vil engasjere seg i. Dramatikk er ikke så dyrt å lage i seg selv, selv om vi har noen utfordringer med omgivelsene rundt, sier Øvredal.

Det er ikke bare «Enormous» som opptar Øvredal i Hollywood. Tidligere i år ble det kjent at han hadde overtatt registolen på Chris Columbus-filmen «Carpe Demon», om en amerikansk soccer mom som må bekjempe demoner i hjembyen. Også her kommer «Trolljegeren»-erfaringene godt med.

– Mye av opplegget med «Carpe Demon» er at jeg skal få filmen til å fungere på et lavere budsjett enn det den opprinnelig var tiltenkt. Hele prosjektet er litt i fri flyt-modus om dagen, forteller Øvredal.

– I hele vår ventet vi på svar fra tre-fire superkjente skuespillere, men så hørte vi ikke noe mer. Derfor har vi gått videre til noen andre som vi har veldig stor tro på, men har foreløpig ikke hørt noe mer fra dem heller. Jeg håper på å få et mer klart bilde av situasjonen når jeg drar til LA om noen få dager.

Hvordan er det så for en norsk regissør å komme fra en spillefilmdebut med «Trolljegeren» i Norge, til langt større prosjekter i Hollywood?

– Det er veldig gøy, herregud. Jeg har allerede vært borti masse prosjekter, og skal bort og møte produsenter og studioer i fjorten dager. Det blir et bankendes kjør! Veldig mange av prosjektene jeg blir forelagt har jeg veldig stor sans for, men de er det gjerne også stor konkurransefaktor på. Jeg har tapt prosjekter som jeg hadde veldig lyst på til langt større navn. Men jeg forstår godt at de velger dem, jeg hadde jo gjort det samme selv, ler Øvredal.

Og det er ikke bare monsterfilmer han er blitt tilbudt:

– Det er alt fra episke sci fi-filmer til dramatiske Stieg Larsson-intime politithrillere. Fra det ene til det andre. Noe av det som er moro med «Trolljegeren» er at folk ikke helt greier å plassere den. Men det er jo klart at monstrene er i dagen, og jeg får vel de fleste manus som har noe med mytologi i seg.

Lei «Trolljegeren» her!