«Sherlock», «Downton Abbey», «The Hour»

Britiske dramaserier er svært populære og kritikerroste i Norge. Derfor går vi i det følgende nøye gjennom hva som har skjedd i det britiske dramaåret 2012. Det er mye, selv om det også i år har vært litt for mange oppfølgingsserier og nytolkninger, og litt for få nye og originale dramaer.

KRIM

Britene får tydeligvis aldri nok av krim. Sporet er nedtrådd, men BBC holder liv i de gamle traverne «New Tricks» og «Inspector George Gently», mens ITV fortsetter med den femtende (!) sesongen av veteranen «Midsomer Murders». Heldigvis blir «Lewis» i det minste pensjonert etter serie sju, til fordel for oppfølging av de nyere seriene «DCI Banks» og «Scott and Bailey».

Rundt seks millioner BBC tittere var i det minste klare for noe nytt, og likte samarbeidet med France Télévisions på krimkomedien «Death in Paradise» . Her fulgte vi en detektiv fra Londons Met Police på oppdrag i Karibien. Sesong to er klar allerede i januar.

I «Line of Duty» (vist på TVNorge) etterforsket AC-12 avdelingen korrupsjon. Den nye thrilleren ble den mest populære serien på BBC2 siden «Rome» i 2005, og vi er spente på fortsettelsen.

Hvorfor Sky valgte «Falcón» som sin nye storsatsing er imidlertid et mysterium. Serien, som er basert på bøkene til Robert Wilson, har ingenting nytt å by på innenfor sjangeren, og Javier Falcón personifiserer alle detektivklisjeer.

Premisset på «Hit and Miss», derimot, var dristig. Hovedkarakteren Mia (Chloe Sevigny) er en leiemorder – en transseksuell leiemorder – som får seg et aldri så lite sjokk når hun oppdager at hun er far, ehm…mor, til et barn som hun må ta seg av. Dessverre ble serien mer en fiasko enn en hit, ettersom Sky bestemte seg for å kansellere den etter første sesong.

Og når kanalene går tom for nye ideer finner de ut at det er like godt å gjenreise noen avdøde vinnere.

BBC klarte å puste nytt liv i Sherlock Holmes ved å få «Dr Who»-manusforfatterne Steven Moffat og Mark Gatiss til å modernisere Arthur Conan Doyle-klassikeren. «Sherlock» har blitt solgt til 183 land og har vunnet flere priser, blant annet en BAFTA for beste dramaserie, og andre sesong oppnådde høyere seertall enn den første. Risikerer vi å miste hovedskuespillerne nå som de er aktuelle med storproduksjonene «Star Trek Into the Darkness» og «The Hobbit»?

Neida, vi har blitt forsikret om at innspillingen av tredje sesong starter i mars.

I kjølvannet av «Sherlock»-suksessen testet ITV appetitten for Inspector Morse med et frittstående drama, «Endeavour». Filmen ble vist i januar, for å markere 25-årsjubileet til den aller første episoden av «Morse». Responsen var overveldende – med 8,2 millioner seere ble det den mest populære dramafilmen på en britisk kanal de siste fem årene. Kameramennene fotfølger nå den unge Endeavour Morse (Shaun Evans) rundt i Oxfords gater for innspillingen av fire nye episoder.

Ved å lage et moderne krimdama som tar utgangspunkt i beryktete drapshistorier har ITV funnet oppskriften på suksess. De første to sesongene av «Whitechapel» fenglset oss med samspillet mellom Rupert Penry-Jones og Phil Davis da de i løpet av tre episoder etterforsket sakene knyttet til Jack the Ripper og The Krays.

Da serieskaperne Caroline Ip og Ben Court gikk tom for egnende copycat-forbrytelser i Londons Whitechapel-område, bestemte de seg for å endre formatet på serien. I sesong tre fikk vi tre minidramaer der politiet løste nye mordsaker ved å gjøre dyptgående analyser av gamle saker fra virkeligheten. Seertallet økte og ITV har gitt grønt lys for en fjerde sesong.

ADVOKATER

De juridiske dramaene i Storbrittania er ikke like glatte, sleipe og sexy som sine amerikanske motparter. Advokatene i «Suits», «Damages», «Ally McBeal» og «LA Law» kan være glade for at de slipper å ødelegge sveisen med en støvete 1700-tallsparykk på hodet. Interne stridigheter blant kollegaer er et velbrukt tema, men de engelske versjonene mangler den lette, lekende tonen.

Istedet vektlegges seriøse saker om urettferdighet, klassesystemet og politiske spill. Disse kulturforskjellene så man tydelig i «Law & Order: UK», som er en remake av den amerikanske versjonen. Sesong seks serverte oss mer av det samme, men neste år må serien klare seg uten skuespillerne Freema Agyeman og Harriet Walter.

l sesong to av «Silk» kjempet advokatene om å oppnå graden «Queen’s Counsel», som på engelsk kalles å ta «silk». Martha er en inspirerende sterk kvinnelig hovedrolle, som tolkes godt av karakterskuespilleren Maxine Peake. Litt flørting med britenes mest populære skuespiller ,kjekke Rupert Penry-Jones, gir også litt lyspunkter i en grå London-hverdag. BBC-serien beholdt sine solide seertall, men kvaliteten var ikke i nærheten av BAFTA-vinner Peter Moffats forrige hit, den hardtslående «Criminal Justice».

Den anerkjente manusforfatteren Jimmy McGovern tok stafettpinnen fra Moffat og lagde en serie som minnet om nettopp «Criminal Justice». «Accused» dukket opp på BBC i 2010 og vant en Emmy for beste dramaserie. Sesong to vendte i år tilbake med flere historier om diverse personer som møter i retten, anklaget for en forbrytelse. Særlig Sean Bean («Game of Thrones») utmerket seg med sin rolletolkning av en transvestitt som forelsker seg i karakteren til Stephen Graham («Boardwalk Empire»). Til tross for kjente skuespillere og velskrevne originale manus, klarte ikke den kritikerroste serien å holde på seerne.

En litt annerledes vri på rettsdramasjangeren er prisbelønte «Garrow’s Law», som er inspirert av livet til advokaten William Garrow, og dramatiserer virkelige rettssaker fra 1700-tallet. I sesong tre fortsatte den juridiske pioneren å kjempe for menneskerettigheter, mens han samtidig prøvde å holde orden på sitt kompliserte kjærlighetsliv.

FANTASI

Kultserien «Dr Who» dominerte fortsatt lørdagskvelder på BBC1 med sin syvende sesong. Familievennlige «Merlin» var også ekstremt populær, men nå må sju millioner seere snart ta farvel med den unge konge Arthur. Vi er lovet en spektakulær avslutning på sesong 5, hvor kampen om Camelot vil nå sitt siste høydepunkt.

Vampyrene og varulvene i populære «Being Human» på BBC3 hadde fortsatt blod på tann og sesong fem hugger snart til med nye fjes. Ungdomskanalen til ITV ville også ha en overnaturlig serie og hyrte inn «Being Human»-produsenten for å lage Switch. Dessverre klarte ikke Camden-heksene å fortrylle publikum og serien ble kansellert.

Det ser heller ikke lovende ut for sesong fem av «Misfits». Tenåringspøblene på samfunnnstjeneste fortsatte å lage ugagn med sine overnaturlige evner på E4 i høst, men etter å ha byttet ut de fleste opprinnelige skuespillerne falt halvparten av fjorårets seere av lasset.

SPIONER

For oss adrenalinjunkies fortsatte jakten på internasjonale terrorister på Sky i september med actionserien «Strike Back – Vengeance». I sesong tre var masseødeleggelsesvåpen på avveie, og det er betryggende å vite at den hemmelige antiterror-organisasjonen Section 20 har nå fått ti nye episoder til å redde verden på.

Som spiondramaet «Spooks» er også «Strike Back» kjent for å drepe sine hovedrolleinnehavere, så skuespillere for neste sesong er ikke annonsert ennå. Vi får bare håpe at de barske soldatene Michael Stonebridge (Philip Winchester) og Damian Scott (Sullivan Stapleton) overlever neste oppdrag…

Etter ti sesonger takket kronjuvelen «Spooks» for seg ifjor og BBC har tørstet etter en ny dramaserie som kan fylle tomrommet etter den banebrytende spionserien. Løsningen skulle bli «Hunted», der spioner selger tjenestene sine til pengegriske firma. Serien er skapt av Kudos, produksjonsselskapet bak «Spooks», og den amerikanske manusforfatteren og produsenten Frank Spotnitz, kjent fra «X-files» og «Strike Back».

BBC og co-produsenten Cinemax ga produksjonsselskapet klarsignal til å leie inn manusforfattere for sesong to, men dessverre levde ikke serien opp til de skyhøye forventningene. Til tross for det store budsjettet og innspilling i eksotiske land førte karikaturskuespill kombinert med usannsynlige handlingstråder til svake seertall i Storbrittania, så BBC bestemte seg for å kansellere serien. Cinemax vil imidlertid redde formatet og planlegger en spin-off.

PERIODEDRAMA

Vi kan selvfølgelig ikke snakke om britisk drama uten å nevne «Downton Abbey». Denne gangen fikk vi gleden av å møte Shirley Maclaine i en gjesterolle, men også hun ble utspilt av scenestjeleren Maggie Smith. Suksessen serien har hatt i USA har også bydd på nye problemstillinger – flere av de viktigste skuespillerne rømmer nemlig Downton for å prøve lykken på det amerikanske tv-markedet.

Det ble et uventet og tårevått farvel med Sybill (Jessica Findlay Brown) og nå er det blitt kjent at skuespilleren Dan Stevens heller ikke skal fortsette i rollen som Matthew Crawley. Hvis Michelle Dockery også snur på hælen og går, får serieskaperen Julian Fellowes det travelt med å løse dilemmaet som masseutvandringen skaper for handlingsforløpet i sesong fire. Emmy- og Golden Globe-vinneren returnerer i 2013.

Suksessen til «Downton Abbey» innebar også at herskap- og tjener-serien til BBC, «Upstairs Downstairs», framstod som en flopp, til tross for egentlig respektable seertall. BBC kansellerte den og satset på det nye shoppingdramaet «The Paradise» istedenfor. Seerne flokket til paradiset, og neste sesong spilles inn på vårparten.

I desember avsluttet BBC2 andre sesong av «The Hour». Det er ingen hemmelighet at 50-talls serien om BBCs nyhetsavdeling er inspirert av «Mad Men», men personlig finner jeg den ikke på langt nær like gripende. Mottakelsen i hjemlandet har vært blandet, men amerikanerne er overbegeistret og har nominert «The Hour» for fire Golden Globes. Også i Norge har det fått en del gode kritikker.

Dramatrofeet for 2012 må noe overraskende overrekkes til BBCs «Call the Midwife», som med seertall på gjennomsnittlig 8,7 millioner ble den mest vellykkete nye dramaserien det siste tiåret. Manusforfatteren Heidi Thomas ga oss et innblikk i den dramatiske rollen jordmødre oppfylte i Londons fattige østkant på 50-tallet.

Vi kan glede oss til en julespesial, samt andre sesong i 2013.

MODERNE

Det som ergret meg mest da jeg jobbet som manuskonsulent på BBC var å vitne hvor få unike moderne dramaer overlever utviklingsfasene til dramaavdelingene. Denne problemstillingen vedvarer, på tvers av de britiske kanalene. Nytenkende serier som ikke kan plasseres pent innenfor en etablert sjanger er vanskeligere å markedsføre, og innebærer mer risk.

Derfor ser vi den største variasjonen og eksperimenteringen innenfor enkelt filmer eller frittstående minidramaer, som «Birdsong», «Great Expectations», «Parade’s End», «The Bletchley Circle», «The Fear», «The Secret of Crickley Hall», «The Town» og «Secret State».

I løpet av dette året tar vi avskjed med tre av de største høykonsept-favorittene. Svindlerne i «Hustle» takket for seg etter åtte sesonger, men for de som ikke fikk nok av skuespilleren Marc Warren kunne Sky-serien «Mad Dogs» mette behovet. Tenåringsfenomenet «Skins» regjerte med sesong seks på E4, men vi vinker farvel til den kontroversielle serien neste år. Paul Abbotts «Shameless» ender etter fjorten sesonger til neste år, men hvis du lurer på hvordan amerikanerne håndterer den dysfunksjonelle Gallagher-familien, kan du se den versjonen på Showtime.

I oktober vendte «Monroe» tilbake på ITV, med James Nesbitt i hovedrollen som nevrologen Gabriel Monroe. Den medisinske dramaserien som skulle tilsvare amerikanske «House» innfridde ikke og har nå blitt kansellert.

Da står vi igjen med bare en nykommer, «The Syndicate», om fem lottovinnere som fikk livene sine snudd på hodet etter å ha vunnet på felles kupong. Serien har vært en hit med BBC-publikummet og det blir artig å se hvilke problemstillinger vinnerne av neste sesong må ta stilling til.