Premisset for «Her er Harold» er jo greit nok i seg selv. Bjørn Sundquist spiller en aldrende møbelhandler ved navn Harold Lunde, som må slå livsverket sitt konkurs da IKEA åpner en ny filial like ved butikken hans.

– Og derfor bestemmer han seg for å reise til Älmhult i Sverige for å kidnappe IKEA-gründer Ingvar Kamprad, legger filmens produsent Maria Ekerhovd til.

Selvsagt.

– Han tar seg faen på at IKEA skal slippe unna med dette. Det er en vill idé som jeg tror alle kan relatere seg til og synes er gøy – alle i hele verden har jo et forhold til IKEA, et blandet forhold til IKEA.

Produsent Marie Ekerhovd og regissør Gunnar Vikene.
Produsent Marie Ekerhovd og regissør Gunnar Vikene.

Ekerhovd, og regissør og manusforfatter Gunnar Vikene («Vegas», «Himmelfall»), fant historien i Frode Gryttens romansamling «Saganatt», som han lot de få lese gjennom før bokpublisering. Hun beskriver filmrettighetene som en sjanse hun grep så snart hun kunne. Og Bjørn Sundquist kom med fra «Jernanger», en film hun også produserte.

– Bjørn er en skuespiller med et enormt register – etter min oppfatning en av de beste vi har – men han gjør jo akkurat denne typen roller med bravur da, det er ikke til å stikke under stol, sier hun om filmens bitre hovedperson.

Filmen har også Vidar Magnussen («Side om Side») i sin første større dramarolle som Harolds sønn, og unge Fanny Ketter («Bitchkram», «Broen») som medsammensvoren svenske på rømmen hjemmenfra – bare på jakt etter noe spenning i hverdagen.

Björn Granath spiller IKEA-grunnleggeren Ingvar Kamprad i filmen, en forretningsmann som nærmest har en slags Olav Thonsk eventyrskikkelse bygd rundt seg – og som nettopp Thon har beskrevet som det mest fascinerende mennesket han noensinne har møtt.

– Han spiller mer ideen om en ekte person – den Ingvar Kamprad vi kjenner, og den Frode har diktet inn i boken. Det meste av det Kamprad sier i filmen og boken er jo ting som han har sagt i tv-intervju og Youtube-klipp og sånt, sier produsenten.

ikea

I historien ser Kamprad nærmest kidnappingen som en mulighet for PR, noe som ikke gleder Harold noe særlig. Ekerhovd hadde på forhånd trodd at en historie som dette skulle være mest interessant for nordmenn og svensker, men etter årets Cannesfestival er filmen solgt til flere land i Europa – samt Japan.

– De har nok IKEA i Japan også, sier Ekerhovd som er litt overrasket over interessen for det hun – tross dramatikken – beskriver som en varm dramakomedie.

– Alle i Norge har nok et forhold til IKEA, men det har visst mange rundtom på kloden.

I toppen av artikkelen kan du se den første teaseren for filmen, der Harold bestemmer seg for å tre til verket. «Her er Harold» får Norgespremiere den 31. oktober i år.