Animasjonsstudiet Qvisten i Oslo er av film-Norges store suksesshistorier de siste åra, med en rad av filmer som både har slått an i kritikerspaltene og billettlukene. Både Knerten-filmene, Pelle politibil-filmene, fjorårets Elias-film, den håndanimerte Flåklypa-trilogien, Knutsen og Ludvigsen-filmen, Hakkebakkeskogen-filmen fra 2016 og den nå kinoaktuelle «Kutoppen» er deres verk.

Til å ha laget så mye søt tegne- og dukkefilm har selskapet imidlertid en smått overraskende tilblivelseshistorie, avslører gründer og medeier Ove Heiborg (51) i det siste avsnittet av David Skaufjord forklarer alt – podcasten til manusforfatter, regissør og tidvis Filter-bidragsyter David Skaufjord. Den er både rocka, litt makaber og ganske ekkel (tilblivelseshistorien, altså. Ikke podcasten. Den er ganske vanlig):

Heiborg og medgrunder Fredrik Vegland Kiøsterud (48) finansierte nemlig selskapets oppstartsår ved å selge hodeskaller fra kuer til motorsykkelgjenger som Bandidos og Hell’s Angels.

– Det var ikke bare et sideprosjekt, det var selve businessen. Det var slik vi skaffet oss penger til å kjøpe filmutstyr og bli et skikkelig studio, sier Heiborg.

Slakter-kontakt

Skallene kjøpte de gjennom en kontakt på et slakteri i Oslo, flådde og kokte dem for egen hånd i oljefat før de ble omsatt for tusenvis av kroner som dekorasjon, skal vi tro Heiborgs fortelling i podcasten.

(Og plutselig fikk selskapets logo en ny valør…)

I podcasten forteller Ove Heiborg at han møtte Kiøsterud på en konsert med det (for øvrig fremragende) danske rockebandet D-A-D (du vet dem som måtte skifte navn fra Disneyland After Dark på grunn av et sint advokatbrev fra Disney-konsernet, og som har gitt mye musikk som er langt tøffere, om ikke like kjent, som powerballaden «Laugh & 1/2»).

De to musikk-kjennerne bondet over bandets musikkvideoer, som ofte inneholder animerte sekvenser:

D-A-D er også kjent for å jåle seg til med western-estetikk og pryder gjerne konsertscenen med kuskaller (den de heiste over den oransje scenen på Roskilde i 2005 tok vel kaka, hvertfall når det gjelder størrelse). Og dermed ble ideen plantet hos de vordende filmskaperne om å la en kuskalle pryde det opprinnelige Qvisten-lokalet, på et kvistloft (såklart) i Frimanns gate i Oslo.

– Vi kom i kontakt med en tvilsom fyr som skaffet oss en kuskalle, og vi kokte den hjemme på Nordstrand så det lukta suppe over hele bydelen. Men det ble et skikkelig westernkranie, og dette var jo texmexens gullalder, tidlig nittitall, så folk kicka skikkelig på det, sier Heiborg i podcasten.

Solgte til Bandidos

– Vi skjønte det var business i oksehoder, og i løpet av tre år hentet vi rundt 70 av dem. De hadde ikke lov til å selge dem, så det skjedde alltid på kveldstid, og de ble levert i svarte søppelsekker. På grunn av lukta flådde og kokte vi dem et sted vi hadde på Filtvedt på Hurumlandet. Vi hadde en diger utstilling med dem på Cafè Clodion (snobbete kunstkafè på Frogner på nittitallet, journ. anm.) og deltok på vårmønstringa til Bandidos. Dit kom det medlemmer fra hele Europa, og der sto vi, og solgte kuskaller over disk, forteller han.

Kontakten med motorsykkelgjengene fikk de via den kortlevde, men legendariske rockepuben Lusa-Lotte i Torggata i Oslo.

– Indirekte har nok både Bandidos og Hell’s Angels vært med på å finansiere Qvisten Animasjon. Skallene fikk vi mellom to og fem tusen for, litt avhengig av hvordan de var dekorert, så det ble penger av det, og det ble en stepping stone til å kjøpe oss utstyr og bli et skikkelig studio, sier Heiborg.

Fikk NRK-hjelp

Qvisten gjorde seg tidlig bemerket med sine animerte kortfilmer, men det var en nå avdød NRK-legende (som neppe var noen kuskalle-kjenner) som hjalp dem å ta det siste skrittet opp i elitedivisjonen.

– Plutselig en dag ringer Knut Bjørnsen og lurer på om vi kan komme på et møte på Marienlyst. Han hadde hørt vi leverte varene, og trengte en vignett til et nytt NRK-program som het «Æres den som æres bør». Det var første gang vi skulle skyte noe med det nye kameraet vårt og vi gjorde alle feil det var mulig å gjøre. Men etter at vi kunne vise til at vi hadde gjort noe for NRK ble det mer filmstudio og mindre kuskaller, sier Ove Heiborg.

Nå har selskapet 58 ansatte, omsetter for et titalls millioner kroner i året, går med sunne overskudd og har en rekke nye prosjekter i utvikling. Neste år lanserer de blant annet en ny, helanimert Kaptein Sabeltann-film på kino. Men alle starter et sted, gutter og jenter.