Det skal etter sigende komme rekordmange norske filmer på kino i år, men det skulle du ikke tro av den magre filmvåren: Bare ni titler sto på programmet da Norsk Filminstitutt presenterte vårprogrammet på Filmens Hus i dag, færre enn det har vært på mange år. Og av de ni er det bare en barnefilm, en komedie og en dokumentar.

Mulig det skyldes en oppfatning av at det er bedre å lansere film på høsten, men fordelen for filmskaperne som satser på vårpremiere er såklart at det er færre norske filmer å konkurrere mot.

Og, som Aftenposten allerede har påpekt, er kjønnsbalansen helt ute. Blant vårfilmene teller vi én kvinnelig regissør og to filmer med kvinner i hovedrollene.

Uansett, her er vår oppsummering av det du kan vente deg av norsk film fram til sommeren. Disclaimer: Premieredatoene kan fort bli forskjøvet halvår eller to. Vi snakker om norsk film her.

    • «Mannen fra Snåsa», premiere 22. januar.

Dokumentarfilmskaper Margreth Olin har tatt med seg i alt 22 mennesker med mer eller mindre alvorlige plager, og latt dem møte på påståtte helbrederen Joralf Gjerstad. Ikke alle møtene har overlevd klippen, men Olin sier hun også forteller om dem som forlot Snåsamannen uten noen opplevelse av å bli bedre. Likevel ser ikke dette ut til å være noen Gunnar Tjomlid-godkjent avkledning av påståtte paranormale evner; snarere et vennlig innstilt portrett som til syvende og sist lar publikum trekke sine konklusjoner om hvorfor 50 000 mennesker angivelig skal ha søkt Gjerstads bistand.

 

    • «Gråtass – gøy på landet», premiere 5. februar.

Reboot av Gråtass-franchisen og den første i det som skal bli en trilogi. Produsentene i Cinenord Kidstory er noen av landets mest erfarne på film for de yngste, og har med seg Elias Søvold Simonsen fra «Karsten & Petra»-filmene som ny hovedrolleinnehaver. Det gjør 10-åringen til en av våre mest erfarne filmskuespillere, med sju titler i beltet!

 

    • «Birkebeinerne», premiere 12. februar.

Vårens i særklasse mest påkostede film, med et budsjett på 44,5 millioner kroner. Nils Gaup har regissert noen av våre mest skjeggete skuespillere – Jakob Oftebro, Kristofer Hivju, Pål Sverre Hagen, Thorbjørn Harr –  i fortellingen om brave menn med tøffe navn (Skjervald Skrukka!) som redder den to år gamle kongssønnen Håkon Håkonsson fra de onde baglerne (les: dansker) under borgerkrigstida på 1200-tallet. Basert på den sanne historien. Og maleriet.

 

    • «El Clásico», premiere 19. februar.

Norsk-kurdiske Halkawt Mustafas beretning om to kortvokste brødre som legger ut på en episk ATV-tur fra Irak til Spania for a) å oppleve Barcelona vs Real Madrid på Santiago Bernabeu, og b) å vinne kjærligheten. Selveste Ronaldo dukker visst opp i en cameo, og det jobbes for å få fotballstjerna til Dubai når filmen vises på den internasjonale filmfestivalen der. Morsom kuriosa: Filmens to hovedrolleinnehavere, Wrya Ahmed og Dana Ahmes, er ikke bare uerfarne foran kamera – de har aldri vært på en kino før de kommer på førpremieren på filmfestivalen i Tromsø til uka.

 

    • «Welcome to Norway», premiere 4. mars.

Anders Baasmo Christensen og Henriette Steenstrup er paret som starter asylmottak i et nedslitt pensjonat med alt annet enn humanistiske beveggrunner, og må hanskes med en hel bøling nyankomne flyktninger. En komedie om et alvorlig tema og, tatt i betraktning de pågående verdensbegivenhetene, en timing av en annen verden. Regissør Rune Denstad Langlo debuterte med Erlend Loe-forfattede «Nord» i 2009, også den med Christiansen i hovedrollen, og fulgte opp med «Jag etter vind» i 2013.

 

  • «Det som en gang var», premiere 18. mars.
Foto: FilmBros AS / Another World Entertainment Norway AS
Foto: FilmBros AS / Another World Entertainment Norway AS

Patrik Syversen har laget både skrekkfilm («Rovdyr»), komedie («Hjelp, vi er filmbransjen») og eksperimentelt drama («Exteriors»), samt regissert flere episoder av tv-serien «Hellfjord». Nå kommer et drama der mesteparten av handlinga utspiller seg på et nachspiel og er spilt inn nattestid for å fange den rette stemninga. Ut over det er det ikke godt å si hva det handler om, annet enn at vennskap – på godt og vondt – skal være et sentralt tema. Gode navn på casten, dog: Marte Germaine Christensen, Tobias Santelmann, Benjamin Helstad og Silje Storstein. Tittelen er trolig ikke en referanse til Burzum.

 

    • «Grand hotel», premiere 8. mars.

Atle Antonsen i hovedrollen, uten at vi har inntrykk av at dette er en utpreget komisk film. Som forfengelig, men avdanket romanforfatter beleirer Antonsens rollefigur seg i tårnsuiten på hotellet for å drikke Stolichnaya og skrive sitt mesterverk, men blir forstyrret av en ti-åring som har tourettes og en uimotståelig trang til å uttale obskøniteter. Hvordan dette henger sammen må du trolig se filmen for å forstå, men det hjelper på lysta at regissør Arild Frølich har erfaring med blant annet «Fatso» og tv-serien «Helt perfekt».

 

    •  «Huset», premiere 15. april.

Reinert Kiil har egenhendig æren av å introdusere exploitation på norsk. Det skjedde med den ultravoldelige, råspekulative «Hora» i 2009 og oppfølgeren «Inside the Whore» i 2011 – begge sjangerlek og metahumor med flere lag enn norsk breddefotball. Nå har han begått en «streit» skrekkfilm, og tar en Tommy Wirkola ved å mikse nazister og overnaturlige fenomener. Bare at siden det er Reinert og han ikke gidder å gjøre det alle andre gjør, ser naziene ut til å være protagonister. LOL.

 

  • «Sensommer», premiere 3. juni

ceqykms6

Apropos nazister. Henrik Martin Dahlsbakken lagde novellefilm om jødeutryddelser allerede som 16-åring, og fikk den vist på NRK. I fjor debuterte han med Ingar Helge Gimle-filmen «Å vende tilbake», og nå – fortsatt uten at filmskaperen har rundet første halvdel av 20-åra – kommer dette selvfinansierte krimdramaet med snart 82 år gamle Bente Børsum i hovedrollen – hennes første kinofilm på 20 år. Børsum debuterte i klassikeren «Jakten» (1959) og er kanskje mest kjent som dronninga i «Reisen til julestjernen».

God kinotur da, du.