Gratulerer til Joachim Trier, Eskil Vogt og Christian Schaaning! De er nå tatt opp i den eksklusive klubben som får være med og stemme på filmer når Oscar-prisene skal fordeles.

Altså Academy of Motion Picture Arts and Sciences – det amerikanske filmakademiet, en ideell stiftelse til filmkunstens fremme som (blant annet) står bak den mest prestisjefylte filmprisen av dem alle.

– Dette var overraskende og gøy, sier Vogt – med-manusforfatter på Triers filmer samt regissør av «Blind», som i 2012 var shortlistet til posisjonen som Norges kandidat til Oscar for beste fremmedspråklige film.

Ble ikke spurt

– Vi ble innlemmet i akademiet helt uten å bli spurt først, og ble oppmerksomme på det først da det ringte en journalist fra LA Times i går kveld. Men det er selvsagt veldig hyggelig, sier han til Filter Film og TV.

I mange år var skuespiller Liv Ullmann Norges eneste representant. Men med inntoget av norske filmskapere i Hollywood har folk som Harald Zwart, Espen Sandberg, Joachim Rønning og Morten Tyldum også blitt invitert inn.

Det samme gjelder Torill Kove, animasjonsfilmskaperen som fikk Oscar for beste animerte kortfilm i 2006, hennes produsent Lise Fearnley, samt Anne Østerud, som har klippet «Menn som hater kvinner» og en rekke andre skandinaviske storfilmer.

Mens Trier og Vogt er innlemmet for sitt manusarbeide, er Christian Schaaning lyddesigner og har jobbet med en rekke norske storfilmer i tillegg til Dreamworks-tegnefilmen «Boss Baby» og Katheryn Bigelow-filmen «Detroit».

– Jeg aner ikke hvordan en slik utvelgelse foregår, men noen må ha lagt merke til arbeidet vårt. Alle filmene til meg og Joachim har hatt amerikansk kinodistribusjon, så vi har hatt en del kontakt med bransjen der og vet at filmene er verdsatt, sier Eskil Vogt.

Opptaket av de tre nordmennene er en del av en stor utvidelse av medlemsmassen i filmakademiet, som i mange år har vært kritisert for den kraftige overvekten av hvite, amerikanske menn. Så seint som i 2014 var gjennomsnittsalderen i akademiet 63 år, og bare 6 prosent hadde minoritetsbakgrunn. Da var det fortsatt bare rundt 6000 medlemmer, og nye trengte en anbefaling fra to eksisterende for å bli opptatt.

Øker mangfoldet

Etter en nettkampanje i 2016 lovet den daværende presidenten i Akademiet økt innsats for mangfoldet, og de siste årene har flere hundre nye medlemmer sluppet til hvert år. Blant de 928 som opptas nå, er halvparten kvinner og 38 prosent mørkhudede. Såfremt alle takker ja til innbydelsen vil det bringe den totale medlemsmassen opp i 31 prosent kvinner og 17 prosent ikke-hvite, skriver The Hollywood Reporter.

Ut over at det ser sykt bra ut i e-postsignaturen er en av de praktiske konsekvensene av medlemsskapet i filmakademiet at man får tilgang til årets Oscar-filmer på et tidlig tidspunkt.

– Det er jo kult. Jeg har alltid vært litt engasjert i Oscar-utdelingen og såfremt jeg har tid til det vil jeg nok delta i stemmeprosessen. Jeg synes ofte Oscar-statuettene går til feil film, så nå får jeg en – riktignok mikroskopisk – mulighet til å gjøre noe med det, sier Eskil Vogt.

Eskil Vogt.

Sammen med filmskapermakkeren skriver han nå på det som blir den femte Trier/Vogt-filmen, forhåpentlig med opptak neste år. Det etter at deres forrige film, «Thelma», denne uka ble nominert til tolv Amanda-priser.

– Jeg kan ikke si så mye om filmen ennå. Men vi tenker at vi lager et drama som kan minne litt om vår aller første film: Den handler om noe alvorlig, men har noe av dem samme lekenheten og formsprangene vi utforsket i «Reprise». Vi hadde kanskje et behov for å gå tilbake til røttene, sier han.

Vogt har også skrevet manus til det som blir hans andre film som regissør. Den beskriver han som en «poetisk skrekkfilm for voksne, om barndom og med med barn i alle de viktigste rollene».