Hva er likheten mellom Erik Poppes nye film «A Thousand Times Goodnight» og «Transporter 3»?

De er begge en del av en større europeisk trend hvor morsmålet ofres for å få innpass i det internasjonale markedet.

På mange måter begynte det hele i 2001 med franskmannen Chris Nahons «Kiss of the Dragon», der Jet Li og Bridget Fonda må bekjempe en verdensomspennende konspirasjon ved hjelp av karatespark.

Filmen var produsert av et fransk produksjonsselskap, og ble spilt inn i Paris og Shanghai. Men mesteparten av skuespillerne var britiske, kinesiske eller amerikanske, og filmen foregikk stort sett på engelsk.

Den innledet en aldri så liten revolusjon i europeisk film, som nå tolv år etter er i ferd med å snu opp ned på forholdet mellom Hollywood og Europa.

Produsent for «Kiss of the Dragon» var Luc Besson. Noen år tidligere hadde regissøren av «Nikita» (1990) og «Leon» (1995) startet produksjonsselskapet Europacorp sammen med sin tidligere produsent Pierre-Ange le Pogam.

Ambisjonene var store: lage franske filmer som skulle gjøre det stort på det internasjonale markedet. Og Besson hadde skutt gull fra første stund med «Taxi» (1998), en film hadde manus på, men gitt regijobben til en ung assistent.

Men Besson hadde også erfart hvordan hans egne filmer stadig vekk ble nyinnspilt i Hollywood. «Nikita» var blitt til John Badhams «The Point of No Return» (1993) og en hit på amerikanske kinoer. Nyinnspillingsrettighetene til «Taxi» var dessuten nylig solgt til Fox.

Ville det ikke være mulig å gå direkte til det amerikanske markedet? Lage den engelskspråklige versjonen selv med en gang?

Siden har denne strategien vært en grunnpilar for Europacorp, Europas største uavhengige filmprodusent, med en verdi på drøyt 400 millioner euro.

Luc Besson

«Kiss of the Dragon» ble raskt plukket opp av det amerikanske studioet 20th Century Fox og spilte inn anselige 36 millioner dollar i USA.

Suksessen fortsatte med actionfilmen «The Transporter», regissert av den da 29-årige Louis Leterrier og med «Lock, Stock»-stjernen Jason Statham i hovedrollen.

Både Leterrier, Jet Li og Statham skulle senere bli viktige inntektskilder for Europacorp.

Leterrier regisserte både hevndramaet «Unleashed» (2005) og oppfølgeren «The Transporter 2» (2005) som ble Europacorps første film på toppen av amerikanske besøkstallister. Det innledet en fase preget av hybris.

Først bommet Besson og Pierre-Ange le Pogam stygt med Guy Ritchie-kalkunen «Revolver» som ble en grusom kommersiell fallitt, før de satset på da to ukjente nordmenn for å lage kitsch-westernfilmen «Bandidas».

«Bandidas», regissert av nordmennene Espen Sandberg og Joachim Rønning.

Filmen kom ikke engang opp på amerikanske kinoer.

Noe måtte gjøres. Og løsningen lå ikke i vest, slik Bresson og le Pogam opprinnelig hadde tenkt. Den lå i øst. De nye markedene Kina og Russland var i ferd med å bli vel så attraktive som det mer kresne amerikanske.

Der den originale «Transporter» hadde et plot bestående av kinesiske skurker, holdt «Transporter 2» seg unna slike nedsettende beskrivelser. Følgelig gjorde filmen det godt på det kinesiske markedet.

Da «Transporter 3» så ble lansert i 2008 havnet den bare på syvendeplass i USA, mens omsetningen i Russland og Kina utgjorde en fjerdedel av det internasjonale markedet. For første gang rundet Europacorp 100 millioner dollar på verdensbasis. Selskapet ble lansert på Paris-børsen. Men dette var bare begynnelsen.

Ingen anså Liam Neeson for å være en salgsmagnet på det internasjonale actionfilmmarkedet i 2008. Men det gjorde Europacorp.

De hyret inn 56-åringen til å spille inn deres nye hevndrama «Taken» som ble studioets første gedigne suksess med over 200 millioner innspilte dollar på verdensbasis.

Tre år senere klarte Besson nesten å runde 300 milloner med oppfølgeren «Taken 2». Samtidig åpnet selskapet sitt eget nybygde studio «Cité du Cinéma» utenfor Paris.

Europacorp har nå blitt en stor global aktør. Under filmfestivalen i Cannes annonserte de et produksjonssamarbeid med kinesiske Fundamental Films om å produsere tre nye «Transporter»-filmer. Her skal innspillingen og handlingen delvis foregå i Kina.

Det franske selskapet har også inngått en samarbeidsavtale med Relativity Media i USA.

Suksessen til Europacorp har selvsagt ikke gått upåaktet hen. For det er ikke kun Bessons evne til å skrive salgbare manus som har gjort selskapet stort. Forretningsmodellen baserer seg i stor grad på å kunne konkurrere med Hollywood på pris.

En Europacorp-film er betraktelig rimeligere enn en tilsvarende Hollywood-film fordi arbeidskontraktene i Europa er gunstigere og fordi kontinentet kan skilte med svært generøse statlige subsidier i form av både direkte filmstøtte og skatteincentiver.

De siste årene har det derfor dukket opp flere europeiske produksjonsselskaper som søker å benytte seg av en liknende forretningsmodell. Belgiske Corsan er i ferd med å sluttstille Paul Haggis’ nye romantiske drama «Third Person» (med Liam Neeson), og har også Travolta/De Niro-filmen «Killing Season» og Josh Hartnett-dramaet «Singularity» rett rundt hjørnet.

Franske Les Productions du Trésor hadde premiere på «Blood Ties» i Cannes, med blant andre Mila Kunis, Billy Crudup og Clive Owen i hovedrollene.

Selskapet har dessuten to nye engelskspråklige filmer på trappene.