Til stadighet hører man fraser om at «filmindustrien sliter», og enkelte forventer også samme type krakk i filmmarkedet som man så i musikkindustrien for noen år siden.

Tja.

Det ser ikke ut til at Tom Cruise og hans venner står i fare for å lide noen nød, akkurat. Bransjeorganisasjonen med det hysterisk lange navnet IHS Screen Digest Cross Platform Movie Market Monitor melder at klodens befolkning brukte 62,4 milliarder dollar på film i fjor, og det er faktisk en økning på 2,1 prosent (1,3 milliarder dollar) fra fjoråret.

Sifrene inkluderer kinoinntekter, kjøp- og leiefilm, betal-tv og digitale tjenester (både abonnementstjenester og enkeltleie via nett) i 37 land.

Og! Ikke nok med det, Tom Cruise kan også kjøpe et par nye sommerhus på avbetaling, for IHS regner med at utviklingen holder seg. Mellom to og tre prosent økning hvert år fram til 2016 kan organisasjonen lese gjennom å kikke dypt inn i sin dollargrønne krystallkule.

Men kanskje må Cruise lære seg mandarin for å kunne føle seg helt sikker på eventuelle boliginvesteringer, siden størstedelen av økningen skjer i asiatiske land som Kina og Sør-Korea. Selv om gjennomsnittsamerikaneren bruker 80 dollar i året på film, og til sammen står for 41 prosent av alle inntekter, så regner IHS med at de asiatiske landene passerer Vest-Europa i inntektsligaen innen 2016.

I kinosammenheng er det premium-opplevelsene som står for de største økningene. I den kategorien regnes 3D-kino, Imax-formatet, luksussaler, 4K-oppløsning – kort sagt alt som får folk til å betale mer for sine billetter.

På hjemmeplan synker imidlertid inntektene fra fysiske medier stadig. Også i dag kommer nærmere 40 prosent av alle inntekter fra dvd og Blu-ray, men det tallet ventes å synke til under 30 prosent innen tre år.

Fikk vi bestemme skulle tallet allerede ha sunket til null og niks, men en aldrende amerikansk befolkning med telefonmodem og Netscape Navigator holder igjen utviklingen.

Heldigvis finnes det håp. Nærmere fem milliarder dollar kommer allerede i dag fra digitale plattformer – og mer kommer det til å bli.