Filmen ble nektet norsk statsstøtte og kommer ikke på kino. Men i dag ble den nominert til Oscar

Oscar-nominasjonene er her (se hele lista nederst i saken)! Og blant filmene som er med i racet om klodens mest prestisjetunge filmpris er den delvis norskproduserte «The Look of Silence».
Det er oppfølgeren til Oscar-nominerte «The Act of Killing» fra 2012. Har du ikke sett eller hørt om filmen kan det skyldes at den rett og slett ikke har vært lansert i ett av sine hjemland.
Og ikke kommer den til å bli det heller, ifølge ko-produsent Torstein Grude i det lille stavangerselskapet Piraya film.
– Vi har selv rettighetene til filmen i Norge, og har bestemt, etter erfaringen med «The Act of Killing», at vi ikke vil ta filmen på kino i Norge. Dette er dessverre et trist land å lansere dokumentarer i. Det er for lite respons, folk vil bare ha feelgood-filmer når de går på kino. «The Act of Killing» er en av filmhistoriens beste dokumentarer, men ble ikke sett av flere enn 5000, sier han.
Kostnadene til markedsføring av kinovisninger ville ikke gjort det regningssvarende å sette opp «The Look of Silence» – selv om det kan bli enkeltvisninger nå som filmen er Oscar-nominert.
På grunn av regelverket til Norsk Filminstitutt besto ikke testen den såkalte kulturtesten, og kvalifiserte derfor ikke til å få norsk produksjonsstøtte. Da kan den heller ikke søke om lanseringsstøtte – selv om reglene ble myket opp 1. januar i år og filmen ville vært kvalifisert i dag.
To the rescue: NRK, som har vist filmen og har den ute på nett-tv.
Der «The Act of Killing» på opprørende vis forteller om de ansvarlige folkemordet i Indonesia i 1964-1965, hvordan de fortsatt besitter maktposisjoner i samfunnet og nærmest har status som folkehelter, tar «The Look of Silence» for seg historien sett fra ofrenes side. Sentralt i filmen står en familie som mistet en sønn og en bror.
Begge filmene er regissert av København-baserte Joshua Oppenheimer og er dansk-britisk-norske samproduksjoner. De har fått mye skryt, men vekker også avsky hos enkelte – den mest kjente kritikeren av «The Act of Killing» var kanskje The Guardians Nick Fraser, som tok avstand fra hvordan filmskaperen får drapsmenn til å rekonstruere sine egne ugjerninger.
For Piraya Film er nominasjonen uansett en stor fjær i hatten, og vil – norske kinovisninger eller ikke – bidra til at filmen får bredere distribusjon og blir sett av langt flere ute i den store verden.
– Målt i antall seere kan en faktisk si at Piraya er en av Norges største kultureksportører. Det er ganske fantastisk for et bitte lite firma i Stavanger. Vi snakker om et potensielt publikum på hundrevis av millioner mennesker, sier Torstein Grude, som håper han får tid til å reise til Los Angeles og overvære Oscar-utdelinga i slutten av februar.
Beste film
«The Big Short»
«Bridge Of Spies»
«Brooklyn»
«Mad Max: Fury Road»
«The Martian»
«The Revenant»
«Room»
«Spotlight»
Beste animasjonsfilm
«Anomalisa»
«Boy & The World (O Menino E O Mundo)»
«Inside Out»
«Shaun The Sheep Movie»
«When Marnie Was There»
Beste skuespiller
Bryan Cranston, «Trumbo»
Matt Damon, «The Martian»
Leonardo DiCaprio, «The Revenant»
Michael Fassbender, «Steve Jobs»
Eddie Redmayne, «The Danish Girl»
Cate Blanchett, «Carol»
Brie Larson, «Room»
Jennifer Lawrence, «Joy»
Charlotte Rampling, «45 Years»
Saoirse Ronan, «Brooklyn»
Beste birolle
Christian Bale, «The Big Short»
Mark Ruffalo, «Spotlight»
Mark Rylance, «Bridge Of Spies»
Sylvester Stallone, «Creed»
Tom Hardy, «The Revenant»
Jennifer Jason Leigh, «The Hateful Eight
Rooney Mara, «Carol»
Rachel McAdams, «Spotlight»
Alicia Vikander, «The Danish Girl»
Kate Winslet, «Steve Jobs»
Beste regi
Adam McKay, «The Big Short»
George Miller, «Mad Max: Fury Road»
Alejandro González Iñárritu, «The Revenant»
Tom McCarthy, «Spotlight»
Lenny Abrahamson, «Room»
Beste tilrettelagte manus
Emma Donoghue, «Room»
Drew Goddard, «The Martian»
Nick Hornby, «Brooklyn»
Adam McKay og Charles Randolph, «The Big Short»
Phyllis Nagy, vCarol»
Beste originalmanus
Matt Charman, Joel & Ethan Coen, «Bridge Of Spies»
Alex Garland, «Ex Machina»
Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley, «Inside Out»
Tom McCarthy and Josh Singer «Spotlight»
Jonathan Herman, Andrea Berloff «Straight Outta Compton»
Beste kinematografi
Ed Lachman, «Carol»
John Seale, «Mad Max: Fury Road»
Emmanuel Lubezki, «The Revenant»
Roger Deakins, «Sicario»
Robert Richardson, «The Hateful Eight»
Beste kostymedesign
Sandy Powell, «Carol»
Sandy Powell, «Cinderella»
Paco Delgado, «The Danish Girl»
Jenny Beavan, «Mad Max: Fury Road»
Jacqueline West, «The Revenant»
Beste dokumentar
«Amy»
«Cartel Land»
«The Look Of Silence»
«What Happened, Miss Simone?»
«Winter On Fire: Ukraine’s Fight For Freedom»
Beste dokumentariske kortfilm
«A Girl In The River: The Price Of Forgiveness»
«Body Team 12»
«Chau, Beyond The Lines»
«Claude Lanzmann: Spectres Of The Shoah»
«Last Day Of Freedom»
Beste make-up/hår
«Mad Max: Fury Road»
«The Revenant»
«The 100-Year-Old Man Who Climbed Out The Window And Disappeared»
Beste låt
«Earned It» fra «Fifty Shades Of Grey» (The Weeknd)
«Simple Song #3» fra «Youth» (David Lang)
«Writing On The Wall» fra «Spectre» (Sam Smith)
«Til It Happens To You» fra «The Hunting Ground» (Diane Warren and Lady Gaga)
«Manta Ray» fra «Racing Extinction»
Beste animerte kortfilm
«Bear Story (Historia De Un Oso)»
«Prologue»
«Sanjay’s Super Team»
«World Of Tomorrow»
«We Can’t Live Without Cosmos»
Beste kortfilm
«Ave Maria»
«Day One»
«Shok»
«Stutterer»
«Everything Will Be Okay (Alles Wird Gut)»
Beste lydredigering
«Mad Max: Fury Road»
«The Martian»
«The Revenant»
«Sicario»
«Star Wars: The Force Awakens»
Beste lydmiks
«Bridge Of Spies»
«The Martian»
«Mad Max: Fury Road»
«The Revenant»
«Star Wars: The Force Awakens»
Beste klipp
«Mad Max: Fury Road»
«The Big Short»
«Spotlight»
«Star Wars: The Force Awakens»
«The Revenant»
Beste fremmedspråklige film
«Mustang» (Frankrike)
«Son Of Saul» (Ungarn)
«Theeb» (Jordan)
«A War» (Danbmark)
«Embrace The Serpent» (Colombia)
Beste filmmusikk
Carter Burwell, «Carol»
Ennio Morricone, «The Hateful Eight»
John Williams, «Star Wars: The Force Awakens»
Thomas Newman, «Bridge Of Spies»
Jóhann Jóhannsson, «Sicario»
Beste produksjonsdesign
«Bridge Of Spies»
«The Danish Girl»
«Mad Max: Fury Road»
«The Martian»
«The Revenant»
Beste effekter
«Mad Max: Fury Road»
«The Martian»
«The Revenant»
«Star Wars: The Force Awakens
«Ex Machina»