5. FAMILIEN GRISWOLD I «HJELP, VI MÅ PÅ FERIE TIL EUROPA» 

Filmene om familien Griswold er aldri hysterisk morsomme. Men de putrer i vei i et trivelig tempo og føles veldig trygge – akkurat som en ordentlig familie skal være. Den tafatte humoren til Chevy Chase gjør også at han minner om de millionene av fedre som overvurderer sine komiske evner, men likevel elskes av sine nære. Kjærligheten mellom Clark og Ellen Griswold er så sterk at man ikke engang rekker å tenke på at ungene Rusty og Audrey gestaltes av ulike skuespillere i alle de fire filmene.

Men ungene trives også, virker det som. Når europaferien ender i katastrofe muntrer familien opp hverandre gjennom å sprengshoppe bisarr, italiensk 80-tallsmote. «You look cool!» sier Audrey til Rusty. «I feel cool!», svarer han. Men mest av alt framstår de som lykkelige:

4. FAMILIEN MARSH I «SOUTH PARK»

Randi Marsh går alltid hodestups inn i idiotiske prosjekter som å bli tween wave-stjerne, gourmetkokk, mormoner, metroseksuell og videobutikkeier (til tross for at ingen leier film lenger). Ikke så rart at barna skammer seg konstant og at kona Sharon får sammenbrudd (og innleder et forhold til det fallosliknende treningsredskapet Shake Weight).

Men familien Marsh har en imponerende evne til å klare seg gjennom vanskeligheter. To ganger har Randy og Sharon skilt seg og så funnet tilbake til hverandre igjen. Søsknene Stan og Sherry har et noe mer komplisert forhold, men de siste årene har sistnevnte sluttet med å slå stoler i hodet på sin lillebror.

3. FAMILIEN DANDRIDGE  I «EVERYONE SAYS I LOVE YOU»

Bortsett fra at storebror er en høyrekristen gærning, og husholdersken en barsk russer som nekter å ha saus i pastaen, virker livet i den formuende New York-familien Dandridge å være topp. De er til og med rike på emosjonell kapital. Foreldrene Goldie Hawn og Alan Alda får bare psykisk sammenbrudd når den eldste datteren dumper sin ektemann for å bli sammen med en hardhudet fengselsfugl. Ellers er det bare kjærlighetserklæringer og hjertevarmende musikalnummer.

2. FAMILIEN ADDAMS I «THE ADDAMS FAMILY»

Alle gothrockere har minst én gang drømt om å våkne en morgen og oppdage at deres egne foreldre er blitt erstattet av Gomez og Morticia Addams. De bor med sine bedårende barn i et kråkeslott og henter innredningsideer fra inkvisisjonen snarere enn fra Elle Interiør. Ektefellene Addams viser hverandre kjærlighet og respekt.

Takket være butleren Lurch, Frankensteins monster som ordner opp i huset, lykkes de også å kombinere slitet som småbarnsforeldre med romatiske utflukter. Det er vanskelig å bestemme seg for om Addams er mest sympatisk i den klassiske tv-serien, eller i 90-tallets filmversjon. Begge viser at kjernefamilien kan spre toleranse og eleganse i stedet for sneversynthet og tacokos.

1. FAMILIEN FISHER I «SIX FEET UNDER»

Søsknene – en pertentlig homo, en sjarmerende bohem og en nevrotisk kunstner – er så ulike at det er vanskelig å tro at de har kommet fra samme vagina. Moren Ruth gjennomgår en vanskelig identititetskrise etter et liv som hjemmeværende, mannens plutselige død og innsikten om at barna klarer seg uten henne. Familien Fisher burde med andre ord være i ferd med å klappe sammen.

Men slitet på begravelsesbyrået sveiser dem sammen. Og til tross for en del ubekvem stillhet og noen raseriutbrudd er middagene i den brunstenkede matsalen hjemmekoselige. Man kan kjenne smaken av kalifornisk zinfandel hver gang noen løfter et glass. Man får lyst til å zappe seg selv inn i serien for å dele deres sorger og gleder.

…Og hvilke burde umiddelbart booke seg inn til en time med familierådgivning?

5. FAMILIEN TENENBAUM I «THE ROYAL TENENBAUMS»

Mamma Etheline sørget for at barna ble genier. Pappa Royal sørget for at de ble psykiatriske tilfeller. Her finnes det ikke familiesammenhold – bare ensomhet, bitterhet og hat.

4. FAMILIEN MCCORMICK I «South Park»

Om ungen din dør gang på gang, er det kanskje på tide å ta litt mer ansvar som foreldre. Dessverre er Stuart og Carol McCormick opptatt med å drikke, slåss og koke metaamfetamin. At sønnen Kenny har blitt en ansvarlig (om enn noe sexfiksert) niåring er et rent mirakel.

 

3. FAMILIEN SAWYER I «MOTORSAGMASSAKREN»

At brødrene Sawyer tar hånd om sin skrøplige morfar i stedet for å overlate ham til helsevesenet er forsåvidt beundringsverdig – men trolig er de også klar over at ytterst få aldershjem tilbyr lavkarodiett som kun består av menneskekjøtt. Den yngste broren Bubba, eller Leatherface som han også kalles, forsyner sine slektninger med mat gjennom å klubbe ned og sage opp alle som stanser ved familiens bensinstasjon. Seinere lager storebror Drayton chili av dem.

2. FAMILIEN MAPLEWOOD I «HAPPINESS»

«Ville du knullet meg?», spør den gråtende sønnen som nettopp har fått vite at faren har voldtatt hans kompiser. «Nei», svarer pappa Bill. «Jeg ville runket i stedet».

1. FAMILIEN VON GEISLER I «FRONTIÈRES»

Om du leter etter en hyggelig bed & breakfast langs den fransk-tyske grensen bør du unngå von Geislers vertshus. Riktignok er resepsjonistene yppige nymfomaner, men rommene er små, maten lysår fra Guide Michelin og personalet har en lei vane med å lenke fast gjester i kjelleren. Som om ikke det er utrivelig nok, er familien von Geisler nazistiske kannibaler.