Da jeg sjekket helgens kinotall i morges var jeg ganske sikker på at jeg hadde en bra sak.

Bare 3618 nordmenn har nemlig løst billett til den norske musikalen «Ta meg med!», med blant andre Frank Kjosås og Marion Ravn, i åpningshelgen. 3618!?

Til det som, i mine øyne, framstår som en råkommers filmversjon av «Hver gang vi møtes» (oppdatering, sjekk bunnen av saken)?

Og den er ikke alene om å ha det tøft: Av ni norske filmer som er lansert så langt i år, har hele fem av dem foreløpig solgt under 10 000 billetter.

Blant filmene som trist nok har opplevd noe skuffende besøkstall er Eskil Vogts «Blind», som fikk mye oppmerksomhet og svært gode kritikker da den ble lansert for litt over to uker siden. 6 600 nordmenn har sett filmen til nå.

Til sammenlikning hadde «Reprise» og «Oslo, 31. august», som Vogt var med å skrive manus til, totalt 55 000 og 64 000 besøk (dypt urettferdig å sammenlikne, men likevel).

– Vi ser tegn på at markedet kan være i endring, og at det går litt tregere akkurat nå. Flere av vinterens filmer har jo fått enorm oppmerksomhet både i media, festivaler og annen markedsføring, så det er vanskelig å tro at det bare er filmene sin feil. En film som «Blind» har fått fire seksere og over tjue femmere i avisene, så det er jo definitivt en kvalitetsfilm som fortjener å bli sett, sier Jarle Namtvedt i Norsk Filmdistribusjon til Filter.

Men «Blind» er altså ikke den eneste. Besøkstallet til «Amnesia» med Pia Tjelta og Christian Rubeck stoppet opp på 5 727, noe jeg antar var noe under salgsmålet selv om budsjettet var lavt. Hisham Zamans «Brev til kongen» er sett av 6452 personer, mens «Søvngjengeren», til tross for Sundance-oppmerksomhet og stjernespekket premierefest, kun har fått 3189 besøk.

Men heller ikke de større filmene går det fantastisk med. Tappeluft Pictures har for eksempel lansert «Død snø 2» til gode kritikker og med over dobbelt så stort budsjett som eneren. 73 814 nordmenn har til nå sett filmen, mens den første endte opp med 139 000 solgte billetter.

På samme måte vil jeg påstå at 32 484 solgte billetter til Hans Petter Molands kritikerroste «Kraftidioten» er noe labert når regissøren forrige spillefilm, «En ganske snill mann», oppnådde 96 054 besøk.

Hei, får tabloid anlagte bladfyk endelig lov til å bruke k-ordet («krise», hvis du lurte) om salgbarheten til norsk film rettet mot voksne?

Nja. Det er ikke alle som er enige om at trenden nødvendigvis er SÅ entydig negativ.

– Jeg kan være enig at starten på året har vært litt forsiktig, men det er for tidlig å si at vi snakker om en tendens, sier Stine Helgeland, avdelingsdirektør for lanseringsavdelingen ved Norsk filminstitutt, til Filter.

Hun peker på at konkurransen har vært hard på norske kinoer så langt i år, ikke minst med lanseringen av årets Oscar-filmer.  Disse har konkurrert med uvanlig mange norske titler rettet mot samme kvalitetsbevisste målgruppe.

Film & Kino avviser alt snakk om krise ved å vise til at totaltallene for norsk film ganske gode, med en markedsandel på 21,9 prosent av det totale kinobesøket så langt i år.

Dette er ikke minst takket være de to barnefilmene, «Kule kidz gråter ikke» og «Karsten og Petra på vinterferie», med 94 500 og 200 210 besøk. Fredagens premiere på «Doktor Proktors prompepulver» vil trolig heve prosentandelen ytterligere.

Det å snakke om krise i norsk film er også blitt forsøkt tidligere. Fjoråret så for eksempel ut til å bli et dårlig norsk kinoår med tanke på salg – helt til «Jul i Flåklypa» solgte 850 000 billetter på tampen.

–  Jeg tror likevel vi bør diskutere om de norske filmene kanskje kommer litt for tett, at de konkurrerer for mye med hverandre om oppmerksomheten. Det er ikke så lett å få med seg alt når det kommer ni norske filmer i løpet av årets elleve første uker, sier Birgitte Langballe, kommunikasjonssjef i Film & Kino, til Filter.

Så: En tabloid tørst etter krisetittel har endt i teknisk tallsjonglering og hodepine. Eller tror du norske filmer rettet mot et voksent publikum faktisk er i en vedvarende bølgedal (og har digitaliseringen skylda)?

Og ikke minst: Hvorfor har ikke du sett «Blind» ennå, din elendige latsabb?

 

* Oppdatering: Regissør Per Olav Sørensen sender en hyggelig e-post, der han opplyser at det faktiske tallet på besøkende til «Ta meg med!» er 5116 siden første visning onsdag. Selv om filmen kanskje framstår som mer kommersiell på grunn av cast og skuespillere har Sørensen og Monster veldig realistiske forventninger, og filmen er laget på et sobert budsjett. Bra for dem!