Dette er jo først og fremst en blogg for tommel opp, pur film- og tv-glede (ispedd litt gladhat) – så vær så snill: Dette er ikke invitasjon til å ta den store rasismedebatten her.

Likevel er det interessant, fra et rent popkulturelt synspunkt og for alle som er opptatt av amerikansk kultur og samfunnsliv, det som nå skjer rundt Ashton Kutcher.

Kutcher er medeier i potetgullfabrikkanten Popchips, og for å promotere produktet hadde den nyskilte 33-åringen spilt inn en reklamekampanje der han spilte en del en rekke karakterer som hadde lagt ut en video av seg selv på en datingtjeneste. Se den under:

Reagerer du på noe – annet enn at den er fryktelig lite morsom?

Vel, karakteren Raj – en smørblid Bollywood-produsent med overdreven aksent – har irritert deler av den indisk-amerikanske befolkningen som har vært vant til å bli tullet med gjennom mange år, men som kanskje ikke har sagt ifra på samme måte som andre etniske grupper.

Faktisk har Popchips nå fjernet enkelte deler av kampanjen som hadde fokus på Raj på grunn av de høylytte diskusjonene reklamekampanjen har skapt.

Teknologigründeren Anil Dash var blant dem som var tidlig ute med å kritisere Kutcher i et svært gjennomtenkt og godt skrevet blogginnlegg:

Right now you’re making the world worse. Not just for me, or a billion other Indian people, but for my son, who I am hoping never has to grow up with people putting on fake Indian accents in order to mock him. Maybe people won’t be familiar with that stereotype if you, yes you personally, can refrain from spending millions of dollars and countless hours of your time on perpetuating that stereotype in order to sell potato chips.

Det er jo interessant, da!

Og vi får en unnskyldning for å poste denne: