Søndag dukker omsider Alfonso Cuarón-skapte «Believe» opp på norske skjermer via C More.

Flere har sammenlignet serien med gode gamle «Firestarter», eller med kansellerte «Touch», men hvor bra er egentlig den Oscar-vinnende regissørens fjernsynsdebut? Og ikke minst: Hvor involvert er han egentlig?

NBC-serien følger William, en dødsdømt fange som brytes ut av fengsel for å beskytte den ti år gamle jenta Bo fra det lumske genetikk-firmaet som forfølger henne fordi hun både har telekinetiske evner, er synsk og kan spå fremtiden.

Prosjektet ble til i den lange ventetida da «Gravity» var i postproduksjon, og Cuarón har selv regissert piloten.

Åpningen av serien er mørk og innbydende, med Sienna Guillory som nådeløst jakter ned Bo og fosterforeldrene hennes via bilkræsj.

Det finnes visuelle ekkoer av Cuaróns «Children of Men» her, både i bilkræsjen som åpner serien og i de forlatte bygningene hvor Bos hjelpere skjuler seg i piloten.

Likevel, hverken manus eller rollefigurer er spesielt unike, og uten Cuarón bak roret i de påfølgende episodene avdekkes det kjapt at serien viser få tegn til å være noe mer enn trygg underholdning.

Guillory, en av de mest lovende rollefigurene i piloten, viser ingen tegn til å returnere. I stedet er seriens sjefsskurk Kyle MacLachlan, sjefen for genetikk-firmaet som jager Bo.

Det er alltid trivelig å se Agent Cooper igjen, men foruten gjestespillene i «Portlandia» har han sjelden vært høydepunktet i seriene han har dukket opp i siden «Twin Peaks».

Det hjelper heller ikke at episodene viser seg å ha en særdeles formulaisk tilnærming til historiefortellingen sin.

Bo løser problemet til en eller annen tilfeldig fremmed i hver episode på mer eller mindre utrolig vis (i tredje episode blir det så tynt at man klasker seg i fjeset), William er litt røff rundt kantene og så blir de jaget av politi/ukas innleide muskelkraft/tilfeldige forbipasserende men så går’e seg til.

Samtidig dyttes bakgrunnshistorien og svarene på det man egentlig lurer på fremover i sneglefart, noe som gjør at man føler fingeravtrykkene til J.J. Abrams og produksjonsselskapet Bad Robot mer enn Cuarón, til tross for at Abrams bare er eksekutiv produsent.

Noe av årsaken kan være at Cuarón også har redusert sin rolle til en tilsvarende status.

– Et to uker langt opphold i produksjonen kan tyde på at ikke alt har vært helt bra bak kulissene, mens den ujevne og flate dialogen klinger av en fokusgruppe, skriver Gabriel Tate i The Guardian.

Cuarón ville ikke vært den første auteuren hvis visjon ble forpurret av kravene til en fjernsynskanal.

Ifølge ScreenRant forlot medskaper Mark Friedman serien for snart et år siden, mens erstatteren Dave Erickson takket for seg i desember.

– Selv om vi ikke vet nøyaktig hva som skjedde kan resultatet av disse avgjørelsene ses i tv-ruta, og det er nesten umulig å tro at noen kan rette opp dette veltede amalgamet av superkrefter og pappadrama som, om vi skal være ærlige, får den verste sesongen av «Heroes» til å virke prisverdig, skriver Anthony Ocasio i ScreenRant-saken.

Misnøyen bak kulissene understøttes også delvis av måten regissøren selv distanserte seg fra serien, blant annet i et intervju med Toronto Sun.

– Etter piloten var jeg ikke så nærme som jeg ønska, sier han, men legger diplomatisk til:

– Samtidig er jeg veldig fornøyd med hva Bad Robot gjør med serien.

Det kan virke som suksessen til «Gravity» delvis er årsaken til at Cuaróns grep om «Believe» glapp.

– Etter at kanalen takket ja og alt gikk inn i produksjon starta hele galskapen rundt å fullføre «Gravity» og slippe den. Det har i stor grad tatt over livet mitt.

Over 10 millioner amerikanere så seriepremieren 10. mars, men ifølge Zap2It falt tallet til 6.5 millioner for andre episode, og 5 millioner for tredje episode.

Om fallet fortsetter førstkommende søndag, når fjerde episode vises i USA, kan Cuaróns første TV-forsøk kjapt vise seg å bli kortlevd.