«En scene» er Filter Film og TVs serie hvor kinoaktuelle norske regissører forteller historien bak en enkeltscene i filmen sin.

Episode 11

I «Elias og Storegaps hemmelighet» har regissør Simen Alsvik og teamet hans jobbet med å komme bort fra den harde og sterile stilen som kjennetegner mye 3D-animajson, spesielt i barne-tv. Her forteller han om dette arbeidet, og demonsterer hvordan en relativt statisk dialogscene likevel kan gjøres levende.

Episode 10

«Natta pappa henta oss» er regissør Steffan Strandbergs minner om barndommen med en alkoholisert mor, fortalt gjennom en miks av animasjon og levende bilder. Her tar Strandberg oss gjennom åpningsscenen, hvor både formgrep og tematikk introduseres enkelt og effektivt.

Episode 9

«Askeladden – I Dovregubbens hall» er regissør Mikkel Brænne Sandemoses storslåtte og effekttunge tolkning av en av norske folkeeventyrs mest kjente og kjære skikkelser. Her viser han oss hvordan han gradvis bygger opp en rolig og følelsesladet scene til å bli en actionfylt spurt gjennom skogen.

Episode 8

Med «Prebz og Dennis: The Movie» ønsket regissør Kaspar Synnevåg å forflytte Norges mest populære YouTube-univers over fra nettbrettet og opp på kinolerretet. Her viser han en liten snutt som demonstrerer hvordan filmen stadig hopper mellom ideer for å holde på oppmerksomheten til kjernepublikummet.

Episode 7

«Demon Box» er nok en innovativ lavbudsjettsak fra regissør Patrik Syversen. I dette klippet tar han oss gjennom filmens åpningsminutt, hvor han forsøker å etablere et litt tilforlatelig formspråk sammen med to litt ufine hovedpersoner.

Episode 6

I «Fra Balkongen» er regissør Ole Giæver tilbake med flere betraktninger fra sitt eget liv. Filmen dykker inn i Giævers fantasi, og på ett tidspunkt ser han for seg hvem datteren hans kanskje vil bli som voksen. Hvordan det var å caste sin egen datter – og hvordan kunst i blant kommer av tilfeldigheter – forklarer han i dette klippet.

Episode 5

«Drib» av regissør Kristoffer Borgli tar (muligens) utgangspunkt i hovedrolleinnehaver Amir Amadeus Asgharnejads sanne (?) historie den gangen et ikke navngitt energidrikkselskap skulle bygge en reklamekampanje rundt ham. Når duoen skal forklare en scene fra filmen ender det imidlertid med en (kanskje ikke helt ekte) krangel for åpent kamera.

Episode 4

«Fluefangeren» med regissør Izer Aliu vant Amanda i 2017 for beste regi. Her forteller Aliu om hvordan det var å jobbe med unge amatørskuespillere (og slekta) i Makedonia, og hvor mye kjeft han fikk da ungene ramponerte kontoret til en av lærerne på skolen hvor de filmet.

Episode 3

«De Umoralske» med regissør Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen er en av de senere årenes mer rufsete norske filmer. Her forteller Jacobsen om hvordan en vekterstreik ikke klarte å sette en stopper for filmens dansescene som «ikke er fra det ville vesten, men fra beste vest i Oslo».

Episode 2

«Permafrost» med regissør John Sullivan utforsker ensomme mennesker, vonde barndomsminner og alkoholisme i Nord-Norge. Her forteller Sullivan om hvordan improvisasjon og et slitent hus (hvor det visstnok skulle spøke) bidrar til å skape en ekthet i kommunikasjonen mellom rollefigurene.

Episode 1

«Blind» med regissør Eskil Vogt forteller historien om en blind forfatter og hennes indre bilder. Her forteller Vogt om hvordan det å kjenne Harald Eia og iherdig leting etter den riktige leiligheten hevet en scene hvor en av rollefigurene snik-ser på tv-en til dama i naboleiligheten.