Det har vært en hel bråte nyhetsartikler om produktplassering i forbindelse med  «Lilyhammer», men noen veldig balansert debatt om problematikken (som neppe kommer til å bli mindre aktuell framover) har vi ikke fått.

The Guardian prøver forresten også å få temperatur i den samme debatten i England, der de til neste uke skal vise en kortfilm av Terry Gilliam finansiert av den italienske pastaprodusenten Garofolo. Tidligere har Shane Meadows fått mye kritikk for å lage novellefilmen «Somers Town» helfinansiert av Eurostar.

OK , dette var eksempler som viser at produktplassering også kan bidra med penger til kunstnerisk interessante prosjekter – men grunnen til at vi skriver denne saken er for å vise hvor utrolig galt det også kan gå.

I den nye traileren til «Resident Evil: Retribution» får nemlig elektronikkprodusenten Sony – av en eller annen uforklarlig grunn – bruke 40 sekunder på rein produktreklame, uten noen åpenbar grunn (man prøver vel å etablere en kontrast mellom vår lykkelige Sony-infiserte verden og universet i filmen, antar jeg).

Sjekk selv i videovinduet øverst.

«Resident Evil: Retribution» får USA-premiere 14. september. Jeg skal ikke late som om jeg kan veldig mye om «Resident Evil»-filmene, men jeg registrerer at folk er fornøyde med at Paul W. S. Anderson er tilbake som regissør og at Milla Jovovich fortsatt ser bra ut.

For øvrig kan det jo nevnes at de fire første filmene i serien har spilt inn om lag 3,9 milliarder kroner.