– Vi ser på reglene hvert år, så det er alltids mulig, sa Emmy-akademisjef Bruce Rosenblum på en paneldebatt i helgen, ifølge Deadline.

Flere kritikere har hoppet i setene etter Emmy-nominasjonene ble sluppet forrige uke. Hvorfor er «Orange is the New Black» en komedie, og ikke et drama? Hvorfor er «Fargo»s 10 episoder en miniserie, mens «True Detective» med sine 8 episoder er en «vanlig» dramaserie? Hvorfor er noen av de nominerte gjesteskuespillerne i like mange episoder som noen av de nominerte birollene?

– Dette er ikke et nytt problem. Jeg husker da «Desperate Housewives» ble lagt inn som komedie, dette er noe som har vært en tanke siden før jeg begynte her, sa Rosenblum, som ikke var særlig fristet til å etterkomme kritikken.

Emmy-produsent Don Mischer er enig med Rosenblum, og peker på at de amerikanske kanalene og produksjonsselskapene begynner å gå bort fra de typiske 22-episoders-sesongene – til andre formater og innsalgsmåter.

– Vi visker ut linjene mellom innholdet nå til dags med alle disse ulike plattformene. Det er vanskelig å ha harde prosedyrer satt i stein som klart viser hvor alle disse programmene ligger. Det er veldig vanskelig. Svaret er ikke å legge til flere og flere priser.

Det er ikke utenkelig at FX har tenkt taktisk da de selv lanserte «Fargo» sin første sesong som en miniserie.

Dramakategorien for beste serie har vært en HBO-hjørnestein de siste årene, og i et år der visste de måtte kjempe om mye omtalte «True Detective» – og i tillegg siste sesong av AMC-serien «Breaking Bad» – var det kanskje smart av «Fargo» å bli en miniserie.

Forskjellen mellom en miniserie og en vanlig serie er i Emmy-sammenheng noe så lite som at en miniserie ikke kan ha én person som blir tilegnet «Created by», men i stedet bare en manusreferanse. Det hele er litt merkelig.

«Shameless» gjorde også noe lignende i år, da de hoppet fra «drama»-kategorien siden 2011, til «komedie»-kategorien i år – gjennom en spesiell dispensasjon.

«Orange is the New Black»-skaper Jenji Kohan er blant de som har foreslått et nytt skille – fordi hun synes at «drama» og «komedie» er en kunstig nyanse.

– Jeg skulle ønske det var en timeslang kategori og en halvtimeskategori. Jeg synes alle er så desperate etter å sette merkelapper på ting.

Hennes forslag ville i så fall skille serier som «Two and a Half Men» og «The Big Bang Theory» for seg, og en del av de mer seriøse seriene for seg.

«Orange is the new Black»-skaper Jenji Kohan.
«Orange is the new Black»-skaper Jenji Kohan.

– Det handler mindre om reglene og mer om hvordan industrien vår utvikler seg, sier Rosenblum.

– Se på typene serier som blir produsert, og nettverkene som bestiller de. Vi hadde ikke Netflix, og HBO bestilte aldri åtte episoder. Jeg tror vi må ta et steg tilbake og se på reglene igjen – ikke for å føye oss etter kritikken, men på grunn av bransjeevolusjonen.

Det vil alltid være krangling om priser og prisutdelinger – enten det er snakk om hvem som fortjente å bli nominert, eller hvordan de til slutt ble det.

Hva resultatet av årets nominasjoner blir får du se den 25. august – med tidligere «Saturday Night Live»-komiker Seth Meyers som vert.