Vi lever i en tid der store omveltninger gjerne kommer svært raskt. Facebook, for eksempel, begynte såvidt å bli en del av nordmenns liv så sent som i 2007.

I løpet av den tiden har folk flest fått et helt annet forhold til internett, med stadig enklere tilgang til bedre og mer omfattende innhold.

Som vi alle vet har det også fått temmelig vidtrekkende konsekvenser for en rekke bransjer, kanskje spesielt innen underholdning og medievirksomhet.

Tidligere har vi rapportert om den drastiske nedgangen i salg av dvd-filmer, med en nedgang på 23 prosent fra 2011 til året etter – samtidig som digital filmleie får stadig bedre fotfeste.

LES OGSÅ: Video Nova er konkurs 🙁

Nå har nedgangen i dvd-salget fått ytterligere momentum, kan Nettavisen melde.

– Vi ligger 45 prosent under tilsvarende periode i fjor i antall solgte enheter. Dette er totalsalg av alle formater, sier Erik Zmuda, videorådgiver i Film & Kino, til Nettavisen.

Fram til samme tid i fjor hadde nordmenn kjøpt totalt 5,2 millioner dvd-er og Blu-ray-filmer. I år er det ikke sikkert at tremillionersgrensen blir nådd.

– I 2012 ble det solgt 13 millioner filmer. Så langt i år har det har vært en vanvittig dropp, men det vil nok ta seg litt opp igjen. Vi har estimert at vi skal ende på et sted mellom ni og et halvt og ti millioner enheter, sier Zmuda.

Det er ikke bare flukten til tjenester som Netflix, HBO Nordic (og forhåpentligvis vår egen Comoyo View) som på sikt påvirker nedgangen.

Ifølge Zmuda har bransjen også et «omdømmeproblem» når folk tenker at de lett kan skaffe seg filmene «et annet sted» i stedet for å kjøpe den. Samtidig mener han at kvaliteten på digitalfilm ikke kan måle seg mot Blu-ray – noe folk i saken kommentarfelt sier seg hjertens uenig i.

Nettavisen har samtidig en annen interessant sak om at antallet timer av tradisjonell tv-titting nå er på vei nedover – spesielt blant de mellom 20-29 år.

Denne aldersgruppen så første halvår i fjor 159 minutter med tv hver dag – dette tallet er på samme tid i år redusert med hele 16 minutter i snitt.

– Sånn jeg ser det har nedgangen pågått noen år, fra toppårene 2007-2008. Fallet kan forklares med økt bruk av strømmetjenester, sier Håkon Lund Sørensen, medieanalytiker i NRK, til Nettavisen.

Dette betyr ikke at folk sitter mindre foran en skjerm – for eksempel ser også flere folk på nett-tv enn før, noe som går utover den tradisjonelle tv-tittingen.

– Enkelte sjangere som drama og sitcom konsumeres i større grad på andre plattformer, mens sjangere som sport og nyheter konsumeres på tradisjonell tv, forteller Lund Sørensen.

LES OGSÅ: Fem grunner til at det ikke er så trist at streaming tar over for fysiske videosjapper