Først litt fakta: Denne bloggen er – om ikke du visste det fra før – knyttet opp mot Video on demand-tjenesten Comoyo Film, som for tida er ute i betaversjon. Det er mye vi er fornøyd med ved vår tjeneste – ikke minst når det gjelder design – men vi skulle vært passe kørka hvis ikke vi så at vi har mye å lære fra de internasjonale storspillerne på området.

Og den største av dem er utvilsomt Netflix. Både når det gjelder innhold, brukeropplevelse og tilgjengelighet har den amerikanske giganten gjort mye riktig (selv om de hadde et tøft fjorår), som norske aktører som oss kommer til å lære av når konkurransen tilspisser seg i tida som kommer.

Derfor er det verdt å legge merke til for oss – og for bransjen som helhet – når Netflix går ut med sine spådommer for framtida.

I går presenterte direktør Reed Hastings resultatene for fjerde kvartal 2011, som var lovende. Her kom også Hastings med en knallhard dom over dvd-formatet: Det er døende, og det lar seg ikke gjenopplive.

Selv om Netflix både har en dvd-per-post-modell og en streamingløsning kommer ikke selskapet til å bruke én krone på å markedsføre fysiske produkter framover. 2,7 millioner kunder forsvant fra dvd-programmet i fjerde kvartal i fjor.

– Vi forventer at antallet dvd-abonnenter kommer til å synke hvert eneste kvartal for alltid, sa Hastings.

Netflix annonserte også at de kommer til å droppe planene om å tilby spill som en del av sine tjenester, men sa samtidig at de snuser på muligheten for 3D-streaming av film og tv-innhold.

Økningen i antallet streamingabonnenter og et sunt overskudd førte til at Netflix-aksjen gjorde et byks i går, ifølge Reuters.