Hun er regent med stor R, han har måttet lære seg å leve med rollen som annenfiolin. Men i Netflix-serien om Dronning Elizabeths liv, «The Crown», er det skuespilleren som gestalter Prins Philip som har stukket av med den feteste lønnsslippen.

Det røpet seriens produsenter, Suzanne Mackie og Andy Harries, i en paneldebatt under en tv-konferanse som pågår i Jerusalem, og som Variety rapporterer fra.

Det er allerede kjent at Claire Foy (33), som har mottatt både Golden Globe- og Screen Actors Guild-priser for innsatsen i to sesonger av den svært påkostede serien, har en forholdsvis moderat godtgjørelse.

I fjor estimerte Variety at hun får rundt 40 000 dollar, eller 310 000 kroner, per episode. Det høres jo ut som en lønn til å leve med, men er smuler i forhold til hva skuespillerne i tilsvarende høyprofilerte, amerikanske serier som «Game of Thrones» og «House of Cards» får.

Mer profilert

Og uten at det ble nevnt tall i panelet i Israel, kan vi slå fast at også hennes nærmeste kollega på «The Crown»-settet, Matt Smith (35), har en bedre avlønning enn Foy selv.

Det skyldes ifølge Mackie og Harries ikke at Smith er mann, men at han har en høyere profil etter sine fire år som hovedrolleinnehaver i BBC-serien «Doctor Who».

Lønnsgapet mellom de to skuespillerne har likevel vakt oppsikt, i likhet med den (antakelig mye mer graverende) forskjellsbehandlingen mellom Michelle Williams og Mark Wahlberg i filmen «All the Money in the World». Der fikk han 1,5 millioner dollar for den samme jobben hun fikk under 1000 dollar for (Wahlberg endte med å donere lønna til Time’s Up-kampanjen etter at forholdet ble kjent).

At problemstillinga ikke er ny, ble vi minnet på da Susan Sarandon i et intervju med BBC Radio i forrige uke fortalte at Paul Newman var så forarget over den store lønnsforskjellen mellom dem i filmen «Twilight» i 1998, at han ga henne en del av sin lønn.

Har bedre forhandlingskort

Også her i Norge tjener mannlige skuespillere ofte bedre enn kvinnelige, sier forbundsleder Knut Alfsen i Norsk Skuespillerforbund.

– Tariffavtalene vi forhandler fram, gjør naturligvis ikke forskjell på kvinner og menn. Men på filmfeltet er det stort sett minstelønn som er tariff-festa. Det gir rom for å forhandle seg opp, og det er ofte menn flinkere til, sier han til Filter Film og TV.

– At det er en overvekt av mannlige roller i filmbransjen gjør at de mannlige skuespillerne har lettere for å forhandle en bedre lønn. En annen side av saken er at de fleste rollene for kvinnelige skuespillere er unge. Det gjør det vanskeligere å få jobb for voksne kvinner, og at kvinner i løpet av et liv som skuespillere i snitt tjener mindre enn menn, sier Alfsen.

Han sier forbundet jobber for å kvotere inn kvinnelige skuespillere i filmbransjen for å bøte på ulikheten (Norsk Filminstitutt har et mål om lik kjønnsbalanse både foran og bak kamera innen 2020).

– Det er nødvendig med moderat kvotering for å få til dette. Men de strukturelle siden ved ulikeheten er vanskeligere å gjøre noe med. Det handler om hvem som får jobber og hvem som velges til de forskjellige posisjonene, og det er ikke noe skuespillerfobundet har direkte inngripen i, sier Alfsen.

Lover bot og bedring

Produsentene bak «The Crown» slår fast at det ikke lenger er aktuelt å lønne den mannlige hovedrolleinnehaveren i serien bedre enn den kvinnelige: «Fra nå av får ingen bedre betalt enn dronninga», sier de – men det er en fattig trøst for Claire Foy, siden serien går til det usedvanlige skritt å bytte ut hele skuespillerensembelet når de nå skal lage den tredje sesongen.

Fra nå av er det den 11 år eldre «Broadchurch»-stjerna Olivia Colman som skal spille Elizabeth, mens Foy blant annet blir å se som Lisbeth Salander, mot vår egen Synnøve Macody Lund, i den neste filmen basert på den svenske krimhelten.