Nylig ble det klart at «Død snø 2» ikke var blant filmene som stakk av med markedsstøtte fra Norsk filminstitutt.

Men det stopper ikke Tommy Wirkola og kompani, som har like store planer for nazizombie-oppfølgeren. Under filmfestivalen i Berlin tidligere i år ble filmen solgt til 20 land, kun basert på manus (førstefilmen er hittil solgt til 73 land).

Og nå som de første scenene er innspilt, har filmskaperne mer å vise til når filmen i disse dager skal presenteres for innkjøpere under filmfestivalen i Cannes.

– Vi kjører på som før. Men det viktigste nå er å se hvordan salget i Cannes går. Tidligere hadde man kanskje vært helt avhengige av en slik offentlig støtte, men nå har vi allerede gjort så mange hyggelige salg at det er den drivende faktoren, forteller filmens produsent Kjetil Omberg i Tappeluft til Comoyo Filter.

I dag reiser han nedover til den franske rivieraen med «Død snø 2» i bagasjen for å forhåpentlig selge filmen til enda flere land. For å skape blest om filmen er også nazizombien Herzog med i reisefølget – representert ved skuespiller Ørjan Gamst og to sminkører som skal sørge for ekte zombieuhygge i den regntunge glamourbyen.

– Vi skal finne på litt sprell, avslører Omberg.

Regissør Tommy Wirkola og effektmaker Steinar Skaarstein (c) Tappeluft Pictures/Freddy Ludvik Larsen

Antakelig har Tommy Wirkolas Hollywood-suksess med «Hansel and Gretel» en positiv effekt på salget av filmen, men det kanskje også vise seg å bli avgjørende at filmen (i likhet med «Kon-Tiki») spilles inn på to språk, engelsk og norsk.

– Det er kanskje enda viktigere for denne filmen enn for «Kon-Tiki» at den gjøres tilgjengelig også på engelsk. «Død snø 2» er jo en sånn type film man gjerne ser på video hjemme, sammen med andre i en sosial setting. Da er det for noen kanskje lett å miste tråden, med både undertekster og norsk talespråk, forklarer Omberg.

Han forsikrer likevel kjernepublikummet om at språket tross ikke er det aller viktigste i filmen.

– Det er ikke en Woody Allen-film, det her – den er ikke dialogbasert. Vi fortsetter der vi slapp, bare noen hakk drøyere. «Død snø 2» er ikke bare en oppfølger, det er også en kraftig oppgradering. Alt er større, skumlere og ikke minst morsommere. Denne gangen har vi ingen behov for å bruke en time til å presentere karakterene. Nå er det action fra første sekund, sier Omberg til Comoyo Filter.

God hjelp får de i i denne omgang også fra medprodusentene i finske Blind Spot Pictures, som gjorde stor internasjonal suksess med «Iron Sky». Samarbeidet skjer på to plan: Filmens spesialeffekter får god drahjelp med deres velrennomerte effektselskap Troll Vfx, samtidig som Blind Spot Pictures skal bruke sin kompetanse på kommunikasjon med fans og publikum ved lansering.

Førstefilmen ble sett av 140.000 nordmenn på kino da den kom i 2009, og ble den mest solgte norske dvd-en samme året. Oppfølgeren skal kinodistribueres i Norge av Nordisk Film Distribusjon en gang etter verdenspremieren – som Omberg håper blir på Sundance-festivalen i januar 2014.