Jobber du med special effects i film- og tv-bransjen er ikke Norge det åpenbare landet å emigrere til. Hvertfall var det ikke slik da Jim Udenberg (47) sa opp jobben som make-up-sjef for Universal Studios i Orlando i Florida og kom til Oslo for 14 år siden.

Men nå vekker hans effektarbeid på den kommende NRK-komedien «Magnus» internasjonal oppmerksomhet, og har blitt gjenstand for fyldige artikler i både det ledende amerikanske bransjebladet for makeup-kunstnere, Make-up Artist Magazine, og den britiske motsatsen, Prosthetics Magazine.

Til serien, som er skrevet og delvis regissert av hovedrolleinnehaver Vidar Magnussen («Underholdningsavdelingen», «Side om side»), har Udenberg designet og produsert en rekke fysiske masker og proteser for skuespillerne, som i løpet av de ti episodene skal fremstille alt fra hverandre til troll og gnomer.

Jim og en av hans… kreasjoner.

Det har han gjort ved hjelp av store mengder silikon, avstøpninger av skuespillernes ansikter, fem medhjelpere sysselsatt i månedsvis, og (ikke minst) 25 års erfaring fra bransjen.

– «Magnus» er kanskje det kuleste prosjektet jeg har hatt i hele karrieren – rett og slett en drømmejobb for en makeup-artist, sier Udenberg til Filter Film og TV.

– Ikke bare på grunn den store spennvidden i de fantastiske figurene, men også utfordringen med å gjøre Vidar og medskuespiller Pål Rønning om til lookalikes med de andre skuespillere i besetningen, sminke dem om til oldinger, legge til blod og gørr, sminke dem til lik på obduksjonsbordet… you name it, we did it, sier han.

En av trollene i serien «Magnus», som kommer på NRK.

«Magnus» har tidligere vært beskrevet som en komedie satt i en krim- og scifi-aktig setting der humoren fra Peter Sellers‘ klassiske Inspector Clouseau-filmer møter «Stranger Things».

Da vi intervjuet Magnussen i fjor presiserte han at serien har en «mørkere og mer realistisk palett enn det du finner i en reinspikka komedie».

Det er i det hele tatt en sånn serie der man blir mer forvirret jo mer man hører om den.

– Ha! Da skulle du lest manuset, utbryter Udenberg.

Han ble satt til å lage proteser til ti-elleve figurer, noen av dem ansikter og hoder, andre komplette, nakne kropper skuespillerne får limt på sin egen hud før de går foran kamera.

Protesene blir malt og sminket slik at de fremstår mest mulig livaktige, og sømløst integrert med skuespillernes egne kroppsdeler.

Et eksempel på hvordan en hel kroppsdrakt er laget i silikon. Dette er en av gnomene i serien.

– Hver protese kan bare brukes en gang, så vi starter med å lage former vi kan støpe flere av. Dermed har man en ny protese til hver innspillingsdag. De fleste av dem er skreddersydd til skuespilleren som skal bruke dem, og siden en del av disse figurene er svært karikerte snakker vi om store mengder silikon, opptil 3-4 kilo på hver av dem. Samtidig skal de være syltynne rundt munn og øyne for å gi dem mest mulig bevegelighet, forteller effektmakeren.

Han mener det har store fordeler å skape slike proteser fysisk, framfor å modellere dem digitalt i etterarbeidet.

– Selv om jeg har denne jobben har jeg ingenting imot digitale effekter – jeg synes de fungerer utmerket i samspill med fysiske effekter. Men ikke bare blir det i det lange løp billigere å gjøre det fysisk, det har også betydning for skuespillerne. At de kan se seg selv i speilet og se et faktisk troll, istedet for sitt eget ansikt med en masse punkter på.

Maskene skulptureres først i leire (til venstre) før de limes på skuespillerne og sminkes.

– Du skulle bare sett hvor moro Vidar hadde det da han testet maskene første gang, og opplevde hva han kunne få til med dem, sier Udenberg.

Han har jobbet på en rekke norske produksjoner (fra «Knerten» og «Senkveld» til «Hodejegerne», «Gåten Ragnarok» og «Død Snø 2») etter at han i 2010 viet seg fullt og helt til sitt eget selskap, Imaginarium FX.

Før det jobbet Udenberg som makeup- og effektlærer, etter at han i 2004 kom til landet med sin norske kone og en ung datter. I Florida jobbet han særlig med masker og proteser for liveshow i fornøyelsesparken til Universal.

– Det var en del kolleger som hevet øyenbrynene da jeg fortalte at jeg skulle flytte til Norge. Men jeg følte det var et bedre sted å oppdra barn, så vi tok steget – og det har fungert bra, konstaterer han.

Effektmakerne fikk leke seg med litt blod også. Denne effekten er laget av Janne Røhmen.

En bonus med å ha jobbet på «Magnus» er at serien, i likhet med «Vikingane»/«Norsemen» (som for øvrig har samme produsent, Anders Tangen i Viafilm) spilles inn både på norsk og engelsk.

– Slik får den et mye større potensiale for å nå bredt ut. Og – endelig kan foreldrene mine se og forstå noe av det jeg har jobbet med, sier Jim Udenberg.

To av trollene i serien.

Ifølge IMDb har serien blant annet Ola G. Furuseth, Erik Hivju og Hallvard Holmen i forskjellige roller i tillegg til Pål Rønning og Vidar Magnussen.

Det samme gjelder amerikaneren Tim Ahern, som du vil kjenne igjen fra rollen som mafiosoen som kommer til Norge for å ta livet av Little Steven i «Lilyhammer».

  • Effektene i serien har Jim Udenberg og Imaginarium FX laget ved hjelp av et protese-makeup-lag bestående av  Ragnhild Prestholt, Adam Losurdo, Steinar Kaarstein, Andrea Skjellestad Sørestrand, Vegard Holter, Elisabeth Erring og Michelle Johansson, samt en makeup- og håravdeling bestående av Janne Røhmen og Elisabeth Haugen.