Det er liten tvil om at en av de store nyhetene i tv-bransjen i 2019 blir lanseringen av Disney+, strømmetjenesten til verdens største medieselskap.

Og det er liten tvil om at det kan bli en forlokkende pakke, selv om den ikke får en katalog like omfattende som hovedrival Netflix – Disney-sjef Bob Iger har tidligere sagt at han vil kompensere for dette med en lavere abonnentsavgift.

Like fullt skal det her bli mulig å streame mengder av Disney-innhold, fra gamle animasjonsklassikere til Marvel– og Star Wars-filmene, nye filmer (som den med Thorbjørn Harr), samt en rekke nylagde tv-serier, som de to nye Star Wars-seriene som er på gang; serier med figurer fra Marvel-universet, gjenopplivinger av «Muppets» og «High School Musical» og mye mer.

Men ett sted må grensen gå. Nye Star Wars-filmer – og dem er det planlagt mange av – skal fortsatt ha premiere på kino før du kan se dem hjemme, slår Iger fast i et nytt intervju med finansmagasinet Barron.

(Intervjuet ligger bak betalingsmur, men er gjengitt av blant annet SyFy-bloggen.)

Og det gir jo mening for bokholderne – selv fjorårets «Solo: A Star Wars Story», som i særklasse er den filmen i romoperauniverset som har gjort det dårligst, klinket inn 214 millioner dollar i ren profitt bare i USA.

– Nesten hver film studioet lager, er i 100-millionersklassen, og det er ikke slike filmer vi er ute etter for den nye strømmetjenesten. Vi investerer siginifikante summer i tv-serier og i filmer med stort budsjett, men ikke i den klassen der, sier Iger.

Direktøren for det hele: Bob Iger (til høyre). Foto: Josh Hallett (CC BY-SA 2.0)

– Vi vil ikke lage en Star Wars-film for denne plattformen. Når alle går ut på lørdagskvelden og du har en film som selger billetter for 200 millioner dollar i åpningshelga, skaper det et buzz som bidrar til verdiskapingen. Det har vi sansen for. Og til slutt kommer jo filmene på strømmetjenesten, sier han.

Kontrast til Netflix der, altså – som riktignok har begynt å gi sine originalfilmer en liten tur innom (noen svært få) kinosaler før de trykker på «publiser!»-knappen, mest for å blidgjøre filmskaperne sine og kvalifisere dem for gjeve priser, men for det meste holder seg på streaming-først-linja.

Den neste Star Wars-filmen, som fortsatt ikke har fått noen tittel ut over «Episode IX», kommer på kino i desember. Når Disney+ går på lufta er fortsatt ikke annonsert, ut over at det blir i annen halvdel av året vi er inne i.