At dvd-salget faller kraftig har vært kjent lenge – men nye tall viser også nå at digitalt videokonsum/video on demand endelig har begynt å få fart her til lands. I løpet av året vil det trolig bli like stort som det fysiske videomarkedet – i hvert fall hvis man teller antallet kjøp/avspillinger.

Release.no viser til en fersk undersøkelse fra GfK, som forteller at nordmenn i løpet av 2012 «konsumerte 10 millioner filmer fra nettbaserte tjenester». Vi antar at vi her snakker om lovlige tjenester.

Til sammenlikning ble det kjøpt 13,5 millioner dvd-er her til lands i fjor.

Nå er det litt uklart for meg hva som menes med «nettbaserte tjenester», men sikkert er det i hvert fall at markedet for video on demand er langt større via diverse dekodere og tv-tilkoblede dingser (Get-boksen, Altibox etc.) enn det er for konsum av film på PC/Mac.

Men fjoråret markerte også Netflix‘ inntog i Norge, og det har forandret på mye (bildet øverst er av Netflix-sjef Reed Hastings).

Skyhøye 42,2 prosent av de spurte i GfKs spørreundersøkelse svarte at de har en abonnementstjeneste der de kan se film (TV 2 Sumo, Netflix, Viaplay), mens 21,8 prosent av de spurte har brukt en tjeneste der de betaler per film (for eksempel iTunes eller Comoyo).

Kinoen står fremdeles sterkt, og ifølge Release.no ligger man her på drøyt 12 millioner besøk i året.

Gode nyheter? Det kommer vel an på hvem du spør – for store deler av den tradisjonelle filmbransjen vil jo en inntjening per solgte film på dvd/Blu-ray ligge en del høyere enn den gjør for en leiefilm på nett.

Sikkert er det i hvert fall at video on demand-markedet nok kommer til å endre seg ganske betydelig (til det bedre) i tida som kommer.

For de aller fleste som lager filmtjenester vil det å lage en abonnementløsning være det som er forretningsmessig mest logisk. Men får Netflix, Viaplay, kommende Comoyo View og de andre tak i nytt og godt nok innhold til å kunne holde på kundene?

Motsatt har det vært vanskelig å tjene penger for nye internettbaserte tjenesteleverandører på å levere «betal-per-leie»-film. Noe av grunnen er at Hollywood-studioene krever store forhåndsgarantier, som forutsetter en stor kundemasse for at det skal gå rundt.

Dessuten er det vanskelig å komme inn på for eksempel Apple TV og App Store med en slik tjeneste, fordi de ikke ønsker konkurranse med deres egen iTunes-løsning.

Med andre ord er det nok mye å gjøre før gruppa av interesserte og bevisste film- og tv-seriekonsumenter blir ordentlig fornøyde med det norske on demand-markedet.

Men når markedet vokser i den takten vi ser nå, vil nok det også øke viljen til å finne investeringsmidler for løse alle disse problemene. Tror og håper vi.