Snart er vi på kjøret igjen, når HBO sparker igang tredje sesong av «Game of Thrones» – med første episode tilgjengelig her i Norge 1. april.

Akkurat slik «The Walking Dead» har klart kunststykket å bli likt av folk som ikke engang liker skrekkfilmer eller zombier, har «Game of Thrones» opplevd å bli omfavnet av folk som ellers gjerne snur ryggen til fantasy.

Det er selvsagt ikke tilfeldig. Serien er resultatet av svært godt tv-håndverk, der alt vi får se på skjermen er høykvalitetsdrama destillert ned fra den ellers svært så omfattende og «ufilmelige» bokserien fra George R. R. Martin.

Og når flinke folk lager god tv, må visse scener nødvendigvis ryke. I to relativt ferske bøker, «Inside HBO’s Game of Thrones» og «Game of Thrones: The Storyboards» har seriens manusforfatter Bryan Cogman ifølge io9 fortalt om hvordan det gjerne er de små detaljene som skaper storheten.

Underveis i innspillingen av de to første sesongene var det stadig vekk scener som måtte endres eller fjernes i siste sekund, enten fordi de ikke fungerte eller fordi det oppsto logiske brister eller lignende. Alle de involverte i innspillingen – også skuespillerne – kunne dermed være med på å forme showet mer enn man skulle tro mens det hele ble til.

Noen scener ble også innspilt, men aldri brukt.

For eksempel var det ment at en drømmesekvens skulle sparke igang den aller første episoden. I drømmen ser Ned Stark faren og broren bli brutalt henrettet ved føttene til Den gale kongen – det finnes storyboards som viser broren til Ned med et tau rundt halsen, rekkende etter et sverd, mens faren brenner opp ved siden av. Så våkner Ned opp.

I episode seks var det en planlagt en sekvens (som ikke ble filmet) der Ser Gregor «Fjellet» Clegane raider en liten landsby i Elvelandet – noe som kan forklare hvorfor Ned Stark er så streng mot Lannister-familien, som Clegane beskytter.

Interessant er det også å vite at det store slaget ved Sortbukta egentlig skulle ha Stannis Baratheon stående på land i stedet for å være ombord i en av båtene. Grunnen til dette var at en annen regissør skulle lage episoden, og måtte forholde seg til budsjettkutt og logistisk krøll. Men da Neil Marshall overtok jobben, begynte han umiddelbart å legge til ting på nytt, ettersom han hadde erfaring med å filme store slagscener på et lavt budsjett.

Mange av de mer intime dialogscenene oppsto også da produsentene innså at de satt igjen med for korte episoder. Ifølge produsent David Benioff måtte disse av budsjettgrunner bestå av hovedsakelig innendørsscener uten spesialeffekter, med bare to skuespillere som snakket sammen:

– Vi elsket det. Siden disse scenene ikke var en del av de originale skissene til sesongen, måtte de ikke drive fram selve hovedhistorien – vi kunne i stedet dvele ved de forskjellige figurene. Vi fikk dermed muligheten til å tilbringe litt mer tid med noen av rollene vi følte vi hadde sett litt for lite til.

Blant disse scenene er den er Tywin Lannister slakter en hjort mens han snakker med sønnen Jaime.

– Opp til dette punktet synes vi Jaime er en av de mest motbydelige menneskene vi har sett på tv. Men så møter du faren, og skjønner brått hvordan han ble slik. Det er en utrolig sår scene mellom to monstrøse menn, satt opp mot den blodige sløyingen av hjorten.

Skuespiller Charles Dance måtte lære seg å slakte bare for denne scenen, og etter at den var spilt inn var alle enige om at de måtte se mer til ham.

Et annet tillegg i siste sekund: Scenen der dronning Cersei snakker til kong Robert om ekteskapet mellom de to, og hvorvidt de noen gang kunne elsket hverandre. Et høydepunkt som trygt kan sies å ha løftet serien.

Apropos ekteskap: Sjekk ut brevet som Catelyn Stark har sendt til vår egen kong Harald, via HBO Nordic: