En rekke heldige mennesker verden over har allerede fått se den nye Star Wars-filmen, som slipper vanlige folk innpå seg først fra klokka tolv i dag, onsdag 13. desember.

De er filmanmelderne. Og de synes «The Last Jedi» er en veldig, veldig bra film. Ordsammenstillingen «den beste Star Wars-filmen noensinne» er benyttet av enkelte.

Rotten Tomatoes har funnet ti «råtne» anmeldelser av 160 totalt og en gjennomsnittlig rating på 8.3 av 10. På Metacritic når den 85 av 100 poeng etter at 40 anmeldelser er lest og veid. Femmer på terningen hos alle de store norske avisene.

Her er noe av det som skrives (vi gjengir ikke spoilere, men klikker du deg videre til anmeldelsene kan du være uheldig å støte på noen):

«Nesten sjokkerende bra», en film «du forventer skal være svær og bråkete og gjøre alt den skal, på samme måte som JJ Abrams i ‘The Force Awakens’ (…) men du hadde aldri forventet slik stil, for ikke å snakke om nok følelser til å holde ut all hoppingen mellom (flere forskjellige) handlingsnivåer», skriver David Edelstein, Vulture, som riktignok også mener regissør Rian Johnson utviser mye fingerferdighet når han «får deg til å tro at handlingen skrider fremover, ikke i sirkel».

En film for de store øyeblikkene, «gåsehudfremkallende, fistpump-oppfordrende, hjertebankende utbrudd av filmatisk tilfredsstillelse», skriver James Benardinelli i Reel Views, men problemet er at «fortellertrådene er lemfeldig knyttet sammen og noen ganger innviklet eller brutt. Den overordnede historien er ikke overveldende, det er for mye overflødig».

Etter 15 minutter hadde Nell Minow grått og ledd flere ganger, forteller hun i Huffington Post: «En film med en slående, svart, hvit og rød fargepalett, spennende eventyr, tiltalende nye rollefigurer og verdige utvikling for gamle venner, samt en sak å heie på».

Mark Hamills Luke Skywalker trekkes fram i flere anmeldelser.

En av de mest kritiske anmelderne er Richard Brody i New Yorker: «Selv de ekstraordinære castmedlemmene får mindre rom her enn i ‘The Force Awakens’ til å vise personlighet, det filmatiske stoffet er for oppspent, rammen er begrensende, historiene holdes stive og stillestående», skriver han.

Dette mener de norske som i skrivende stund har publisert anmeldelser:

«Johnson bygger figurer det er vanskelig å stille seg likegyldig til (…) men den viktigste zeitgeisten inntreffer i filmens behandling av ekstremisme – den onde sirkelen man kan snuble i når mørke tanker blir møtt med uforsiktighet» (Sandeep Singh, VG)

«Filmen er tilbakeholdt og sober, og tematikk eller handling snakkes ikke lenger i hjel», den «tar fart og bringer med seg episke scener som både er hypnotisk vakkert filmet og som tangerer noe av magien fra de tidlige filmene» (Erlend Loe, Aftenposten)

«Johnson skrider til verket med et unikt øye for detaljer og et ubestridelig cinematisk talen» og har laget «en underholdende, uforutsigbar og ekstremt handlingsmettet episode av verdens største og dyreste tv-serie (sic)» (Aksel Kielland, Dagbladet)