En av de tingene vi synes var mest synd ved at Comoyo View ble lagt ned før film- og tv-tjenesten i det hele tatt kom ordentlig i gang, er at vi aldri vil få vite hva godt som kunne komme ut av den med tanke på egenproduksjoner.

Nettopp disse er nøkkelen til at Netflix nå soper inn abonnenter, og går som en kule på Wall Street. Ved å kjøpe eksklusive, globale rettigheter til kvalitetsinnhold som «House of Cards» og «Orange is the New Black», står streaminggiganten bedre rustet til å vokse videre inn i himmelen.

Dette har ikke gått upåaktet hen hos konkurrentene, som har skjønt at de må brette opp ermene og i større grad også selv lage eget innhold.

Kanskje er dette en medvirkende årsak til at svenske Modern Times Group nå ifølge Kampanje blar opp 675 millioner kroner for 87 prosent av Nice Entertainment Group, som blant annet består av det norske produksjonsselskapet Monster.

Modern Times Group eier blant annet TV3 og Viasat – og dermed også streamingaktøren Viaplay. Det er spesielt på den siste plattformen vi er spent på å se hva oppkjøpet kan medføre av strategiske og innholdsmessige endringer.

– Denne avtalen er et nytt skritt for Modern Times Groups strategiske arbeid med å utvikle MTG Studios til å bli en større internasjonal aktør innenfor innholdsproduksjon og distribusjon. Kjøpet vil vesentlig utvide MTG Studios innholdsportefølje, samt fremskynde MTG Studios digitale muligheter, sier konsernsjef Jørgen Madsen Lindemann i MTG i en pressemelding.

MTG-konsernsjef Jørgen Madsen Lindemann. Foto: MTG

– Nice har et bredt utvalg av populære formater allerede på lufta og spennende, nye formater på gang. Jeg ser frem til å ønske denne talentfulle gruppen inn i MTG-familien, fortsetter Lindemann i uttalelsen.

De norske produksjonshusene som inngår i Nice er Monster, One Big Happy Family, Playroom og Rakett. Disse har samlet levert mange av de største reality- og talkshowprogrammene her til lands, som «Idol», «Norske Talenter», «X-Faktor», «Skal vi danse», «Stjernekamp», «Charterfeber», «Unge mødre» og ikke minst «Senkveld med Thomas og Harald».

Men via sin scripted-avdeling har Monster også stått bak større og mindre produksjonen innen drama og komi som «Halvbroren», «Nattskiftet», «Nav» og «Etaten».

Selv om markedet sikkert er stort for reality også på nett, er det trygt å håpe på at de «digitale mulighetene» Lindemann refererer til også kan medføre et løft for dramaproduksjonen.

– Den største delen av virksomheten vår er å drive produksjon lokalt, men vi har også store ambisjoner om å bli et selskap som kan få ut flere formater som kan gå internasjonalt. Vi har også store ambisjoner innen manusbasert innhold som for eksempel dramafilmer og her har vi virksomheter i Finland, Norge og Sverige. Det er en nisje som vokser så det knaker, men du må være langsiktig og ha ressurser for å lykkes i det segmentet, sier Nice-leder og tidligere TV Norge-sjef Morten Aass til Kampanje.

Fortsatt vil nok hovedtyngden av dramaproduksjonen her til lands være tilpasset tv-formatet – men allerede før oppkjøpet viste Monster og andre produksjonsselskapet en iver etter å utforske det digitale rommet.

Og med dette oppkjøpet, blir neppe iveren – og evnen – mindre.