Det kommer stadig drypp av informasjon om Netflix‘ notorisk hemmeligholdte seertall. Det uavhengige analysebyrået Nielsen, som har målere i et representativt utvalg amerikanske hjem, mener den norske serien «Norsemen» var tjenestens 4. mest sette serie i USA den tredje uka i oktober, og den 5. mest sette forrige uke.

Også den polariserende remaken av den norske serien «Maniac» gjør det svært godt, ifølge Nielsen – det er et inntrykk som også bekreftes av analysebyrået Parrot, som baserer sine beregninger på hvor ofte en serie er nevnt på sosiale medier. De mener serien var mest sett av alle serier, uavhengig av streamingtjeneste, i både Tyskland og Italia den uka den kom (og den nest mest sette i Storbritannia og den tredje mest sette i USA).

Nye tall om «22 July»

Det hefter flere svakheter ved slike målinger – Nielsen fanger for eksempel ikke opp Netflix-bruk på bærbare enheter utenfor huset, og det er langt fra sikkert some-buzz er direkte korrelert med antall seere – så de er kanskje mest interessante når de viser en utvikling over tid.

Men i en Deadline-sak om hvordan strømmegiganten nå vil tillate enkelte uavhengige kinokjeder å vise deres originalfilmer i korte perioder før de blir tilgjengelige for abonnentene – et brudd med tidligere policy for å kunne gjøre kvalitetsfilmer som Alfonso Cuarans «Roma» og neste års Martin Scorsese-film «The Irishman» aktuelle for de gjeveste filmprisene – kommer det fram en interessant opplysning:

At Paul Greengrass’ film om terrorangrepene i Norge i 2011 ble avspilt av hele 14,5 millioner brukerkontoer de første tre ukene den var tilgjengelig.

Nyhetsnettstedet har tallet fra anonyme kilder «tett på filmen», og skriver at det faktiske seertallet kan være dobbelt så stort, siden de fleste filmer ses av mer enn èn person.

Britiske Paul Greengrass regisserte «22 July» med Åsne Seierstads bok «En av oss» som grunnlag. Foto: Netflix

Ville si noe om høyrepopulisme

Det gir oss et svimlende tall på 29 millioner mennesker som skal ha sittet og sett norske skuespillere som Anders Danielsen Lie, Jon Øigarden, Jonas Strand Gravli, Maria Bock og Thorbjørn Harr i rekonstruksjonen av bomben i Oslo, skytemassakren på Utøya og rettsoppgjøret i etterkant.

Videre skal hele 92 prosent av de som startet filmen, ha sett den ferdig, ifølge Deadlines kilder.

«22 July» ble tilgjengelig på Netflix i nær sagt hele verden den 12. oktober, og samtidig vist noen få ganger på kino, blant annet i Norge. At den nådde så høye seertall omtales av filmbransjebladet som eksepsjonelt, tatt i betraktning det dystre temaet for filmen.

Ola G. Furuseth spiller Jens Stoltenberg i «22 July». Foto: Netflix

For filmskaperen selv var hovedhensikten med filmen å vise hvordan Norge konfronterte terroristen i etterkant, noe som etter hans mening kan ha betydning for hvordan vi forholder oss til høyrepopulistene som øyensynlig får gjennomslagskraft i stadig flere vestlige demokratier.

– Jeg mener historien om Norge i 2011 og 2012 er en historie om vår tid – og om alle land i Vesten. Det er en historie som reflekterer oppblomstringen av populistiske ytre høyre-bevegelser i nesten alle vestlige demokratier og debatten om vi skal tillate dem en plattform å snakke fra. Det er en historie om hvordan man konfronterer en nativistisk og proteksjonistisk ideologi og samtidig bevarer sitt demokrati, sa Paul Greengrass til Filter i forbindelse med premieren på filmen.

Også Erik Poppes film om Utøya har nådd ut til mange. Den er sett av 250 000 på kino og har «sprengt alle rekorder» for filmleie hos streaming- og utleietjenesten Viaplay, meldes det i en pressemelding i dag.