Mulig du ikke har hørt om The Asylum før, men sjansen er stor for at du har ledd hånlig hvis du ved en tilfeldighet har snublet over en av filmene deres. Eller kanskje har du bitt på og latt deg lure til å se noe de har laget?

Selskapet har spesialisert seg på såklalte mockbusters – spillefilmer som legger seg tett opp til større studioutgivelser med forvirrende lik tittel og cover.

Blant de største av The Asylums titler kan vi nevne «Transmorphers» (en transformerskopi med et lesbisk subplott), «Battle of Los Angeles» (som kom ut en dag etter «Battle, Los Angeles») og «The Day the Earth Stopped» (i motsetning til «The Day the Earth Stood Still»).

Selskapets største suksess er «War of the Worlds», som ble en bestselger da den kom ut dagen før Steven Spielbergs film med nøyaktig samme navn.

Sistnevnte film revolusjonerte hele studiomodellen til The Asylum, forteller studiosjef David Michael Latt til Filter på telefon fra Los Angeles.

– Før lagde vi arthausfilmer, drama, og slikt. Men ingen vil jo se det! Da «War of the Worlds» ble den bestselgende tittelen vår, skjønte vi hva nøkkelen var, forklarer Latt.

– Å lage mockbusters?

– Vel, jeg er ikke så glad i det ordet. Dessuten skal det sies at Spielbergs film ikke var grunnen til at filmen ble laget, jeg var inspirert av boka til H.G. Wells. Men, for all del. Jeg skal ikke påstå at co-lanseringen skadet salget.

Trikset er å ikke bytte location i løpet av dagen. Vi snur bare kameraet rundt

Produksjonsselskapet, som har åtte ansatte, lagde i fjor 12 filmer – altså én film i måneden.  Med andre ord er de uhyre produktive.

– I dag ferdigstiller vi «Nazis in the Centre of the Earth», og så begynner vi på «American Battleship» til mandag, forteller Latt.

– Stemmer dere at dere bare bruker fire uker på manus?

– Nei.

– Unnskyld.

– Nei, altså, vi bruker mindre – mellom 1-2 uker. Og så spiller vi inn på én uke. 12-15 sider manus om dagen.

– Det er helt vilt. Hvordan får dere det til så kjapt?

– Trikset er å ikke bytte location i løpet av dagen. Vi snur bare kameraet rundt, forklarer produsenten og begynner å påpeke flere feil for eksempel norske produsenter – som oftest bruker rundt 30 dager på innspillingen av en film – gjør.

– Rekker du å se film i det hele tatt, når du produserer såpass mye?

– Nei, det er en av ulempene med å jobbe som produsent. Jeg har mye å ta igjen når jeg blir pensjonert.

– Så du ser bare deres egne filmer?

– Jeg rekker ikke å se de heller. Som sagt, så har jeg mye å ta igjen når jeg blir pensjonert.

David Michael Latt – slik han selv vil bli presentert, i lett «mockbustet» versjon

På rollelistene til The Asylum finner vi alt fra Lorenzo Lamas (kjent fra tv-show som «Renegade» og «Glamour»), til Lance Henriksen («Alien», «Millenium») via Bruce Boxleitner («Babylon 5»), samt en rekke nyere fjes – inkludert produsentens kone, som har spilt svært mange av The Asylums titler.

– Sannheten er jo at skuespillere ønsker å jobbe, og vi tilbyr dem jobb og betaling. Vi har, i motsetning til de store studioene, aldri tapt penger på en eneste produksjon, og vi elsker å lage film. Vi har mange gjengangere blant skuespillerne, og jeg tror folk liker å jobbe med oss.

Bestillingene på rett-på-TV eller rett-på-DVD-filmene sine, får The Asylum av utleieselskapet Blockbuster eller utenlandske TV-kanaler.

– Hva gjør at dere satser på en historie?

– Vi får som regel en bestilling. I Tyskland er de veldig optatte av drager og fantasy, så vi får gjerne en bestilling på dette. Så ringer vi til England, hvor store dyr for tiden er mest populært, deretter til Japan for å høre om de har noen ønsker der. Om de foretrekker at vi legger handlingen i nåtid, så sjekker vi hva England og Tyskland synes om det. Når alle er fornøyde lager vi filmen.

Flere ganger har de store studioene truet med å legge kjepper i hjulene for The Asylums noe tvilsomme forretningspraksis.

– Da vi ga ut «War of the Worlds» ringte Paramount faktisk og truet videokjeden blockbuster med å trekke alle titlene sine om de ikke droppet våre. Blockbuster gjennomskuet bløffen, og sa «ok». Ingen ting skjedde.

Studiosjefen gjør for øvrig oppmerksom på at The Asylum gjerne mottat bidrag på manussiden. Manusforslagene som ønskes for tiden er, i følge hjemmesiden:

  • Afro-amerikansk komedie.
  • Latinokomedie.
  • Afro-amerikansk action.
  • Latinoaction.
  • Latino familiedrama.
  • Kampsportfilm. Kan innehode en kampsportstil, eller flere.

Til slutt kan vi fortelle at The Asylum kommer til å sjøsette sitt mest hårreisende prosjekt så langt – «Titanic 2» – til neste år, i april 2012. Når det gjelder plottet, skal jeg ikke røpe for mye, men filmens tagline er i hvert fall: «100 years later – lightning strikes twice».

Mulig du ikke har hørt om The Asylum før, men sjansen er stor for at du har ledd hånlig hvis du ved en tilfeldighet har snublet over en av filmene deres. Eller kanskje har du bitt på og latt deg lure til å se noe de har laget?

Selskapet har spesialisert seg på såklalte mockbusters – spillefilmer som legger seg tett opp til større studioutgivelser med forvirrende lik tittel og cover.

Blant de største av The Asylums titler kan vi nevne «Transmorphers» (en transformerskopi med et lesbisk subplott), «Battle of Los Angeles» (som kom ut en dag etter «Battle, Los Angeles») og «The Day the Earth Stopped» (i motsetning til «The Day the Earth Stood Still»).

Selskapets største suksess er «War of the Worlds», som ble en bestselger da den kom ut dagen før Steven Spielbergs film med nøyaktig samme navn.

Sistnevnte film revolusjonerte hele studiomodellen til The Asylum, forteller studiosjef David Michael Latt til Filter på telefon fra Los Angeles.

– Før lagde vi arthausfilmer, drama, og slikt. Men ingen vil jo se det! Da «War of the Worlds» ble den bestselgende tittelen vår, skjønte vi hva nøkkelen var, forklarer Latt.

– Å lage mockbusters?

– Vel, jeg er ikke så glad i det ordet. Dessuten skal det sies at Spielbergs film ikke var grunnen til at filmen ble laget, jeg var inspirert av boka til H.G. Wells. Men, for all del. Jeg skal ikke påstå at co-lanseringen skadet salget.

Trikset er å ikke bytte location i løpet av dagen. Vi snur bare kameraet rundt

Produksjonsselskapet, som har åtte ansatte, lagde i fjor 12 filmer – altså én film i måneden.  Med andre ord er de uhyre produktive.

– I dag ferdigstiller vi «Nazis in the Centre of the Earth», og så begynner vi på «American Battleship» til mandag, forteller Latt.

– Stemmer dere at dere bare bruker fire uker på manus?

– Nei.

– Unnskyld.

– Nei, altså, vi bruker mindre – mellom 1-2 uker. Og så spiller vi inn på én uke. 12-15 sider manus om dagen.

– Det er helt vilt. Hvordan får dere det til så kjapt?

– Trikset er å ikke bytte location i løpet av dagen. Vi snur bare kameraet rundt, forklarer produsenten og begynner å påpeke flere feil for eksempel norske produsenter – som oftest bruker rundt 30 dager på innspillingen av en film – gjør.

– Rekker du å se film i det hele tatt, når du produserer såpass mye?

– Nei, det er en av ulempene med å jobbe som produsent. Jeg har mye å ta igjen når jeg blir pensjonert.

– Så du ser bare deres egne filmer?

– Jeg rekker ikke å se de heller. Som sagt, så har jeg mye å ta igjen når jeg blir pensjonert.

David Michael Latt – slik han selv vil bli presentert, i lett «mockbustet» versjon

På rollelistene til The Asylum finner vi alt fra Lorenzo Lamas (kjent fra tv-show som «Renegade» og «Glamour»), til Lance Henriksen («Alien», «Millenium») via Bruce Boxleitner («Babylon 5»), samt en rekke nyere fjes – inkludert produsentens kone, som har spilt svært mange av The Asylums titler.

– Sannheten er jo at skuespillere ønsker å jobbe, og vi tilbyr dem jobb og betaling. Vi har, i motsetning til de store studioene, aldri tapt penger på en eneste produksjon, og vi elsker å lage film. Vi har mange gjengangere blant skuespillerne, og jeg tror folk liker å jobbe med oss.

Bestillingene på rett-på-TV eller rett-på-DVD-filmene sine, får The Asylum av utleieselskapet Blockbuster eller utenlandske TV-kanaler.

– Hva gjør at dere satser på en historie?

– Vi får som regel en bestilling. I Tyskland er de veldig optatte av drager og fantasy, så vi får gjerne en bestilling på dette. Så ringer vi til England, hvor store dyr for tiden er mest populært, deretter til Japan for å høre om de har noen ønsker der. Om de foretrekker at vi legger handlingen i nåtid, så sjekker vi hva England og Tyskland synes om det. Når alle er fornøyde lager vi filmen.

Flere ganger har de store studioene truet med å legge kjepper i hjulene for The Asylums noe tvilsomme forretningspraksis.

– Da vi ga ut «War of the Worlds» ringte Paramount faktisk og truet videokjeden blockbuster med å trekke alle titlene sine om de ikke droppet våre. Blockbuster gjennomskuet bløffen, og sa «ok». Ingen ting skjedde.

Studiosjefen gjør for øvrig oppmerksom på at The Asylum gjerne mottat bidrag på manussiden. Manusforslagene som ønskes for tiden er, i følge hjemmesiden:

  • Afro-amerikansk komedie.
  • Latinokomedie.
  • Afro-amerikansk action.
  • Latinoaction.
  • Latino familiedrama.
  • Kampsportfilm. Kan innehode en kampsportstil, eller flere.

Til slutt kan vi fortelle at The Asylum kommer til å sjøsette sitt mest hårreisende prosjekt så langt – «Titanic 2» – til neste år, i april 2012. Når det gjelder plottet, skal jeg ikke røpe for mye, men filmens tagline er i hvert fall: «100 years later – lightning strikes twice».