Si hva du vil om Lars von Trier, Peter Aalbæk Jensen og deres produksjonselskap Zentropa, men de har i hvert fall satt mye farge på dansk og nordisk filmindustri.

Dessverre mener enkelte også at denne banden har hatt en tendens til å hoppe bukk over de mer kjedelige delene av det å jobbe med filmproduksjon.

Som korrekt regnskapsføring, for eksempel.

Anklager om økonomirot har vært framsatt mot Zentropa før, og i dag dukker de opp igjen. Avisa BT har nemlig avslørt et notat fra tre av produsentene bak von Triers «Antichrist», som hevder at en rekke utgifter løst relatert til filmen ble bokført som produksjonsutgifter.

Det er et problem, siden filmen ble støttet av Dansk filminstitutt med åtte millioner kroner – og de pengene var i utgangspunktet øremerket selve produksjonen.

Blant de mer ekstravagante investeringene Aalbæk Jensen & co. nå anklages for: Å fly direktøren for Cannes-festivalen, Thierry Frémaux, til København for å innta et bedre måltid tilbredt av en Michelin-kokk i von Triers private hjem (dette skal ha kostet 60 000 kroner).

Ifølge BT skal Aalbæk Jensen også ha tatt 200 000 statlige filmkroner og gjemt dem i et av sine mange personlige selskaper.

Det danske filmmagasinet Ekko skriver at det danske filminsituttet ble forelagt opplysningene i august, og at de reagerte med å kreve at revisorene i Deloitte skulle få gjennomføre en granskning.

Zentropa svarte med å nekte videre samarbeid, og hevdet at instituttet oppførte seg aggressivt og truende.

Da instituttet så svarte at de kom til å kreve støttepenger tilbake om ikke granskningen ble gjennomført, skal imidlertid Zentropa ha stilt seg mer positive til å åpne bøkene.

For et opplegg.

Så skal det også sies at BT gjennom mange år har vært i åpen konflikt med Peter Aalbæk Jensen – artikler avisa har laget om produsenten har båret titler som «Svinet A/S», «Så vanvittig er Ålen: Ansatte skulle tømme Lars von Triers toilet for lort» etc.

Jula 2012 svarte han med å trykke en annonse i BT der han holder avisa over et brennende julelys (selv om avisa kanskje ikke er det man legger først merke til):

Zentropa har for øvrig stor suksess i Danmark om dagen – filmatiseringen av Jussi Adler-Olsens «Kvinnen i buret» ble sett av 175 000 i åpningshelgen.