Hva skjer egentlig med James Bond-franchisen? Et av de mest frekventerte problemstillinger på nettsteder om film siden 70-tallet.

Men seriøst; skal det være slutt for Daniel Craig etter bare fire filmer, på tross av at den siste revitaliseringen/rebooten av filmserien har brakt med seg rekordartede finansielle resultater? Og gjorde årets påskekrim på TV 2 virkelig så stort inntrykk på Broccoli-klanen at de er i ferd med å adoptere hele «The Night Manager«-teamet – hovedrolleinnehaver Tom Hiddleston og den Oscar-vinnende danske regissøren Susanne Bier – til å ta over 007?

Tom Hiddleston i «The Night Manager».
Tom Hiddleston i «The Night Manager».

Det er hvertfall opplysninger som har hatt høy kurs på ryktebørsen de siste ukene. Heldige er vi som kjenner Morten Steingrimsen, en imponerende velinformert Bond-entusiast og forfatter av «Den store boka om James Bond», og kan spørre ham om hva som er legit og ikke.

Så, har Craig virkelig lagt Walther PPK-en på hylla?

– Aldri si aldri, for å sitere en Bond-film. Nettsteder hevder at Hiddleston skal ha vært i formelle samtaler med Bond-produsentene om å spille agent 007, og det er ingen tvil om at han er et god og elegant skuespiller som fint kunne glidd inn i rollen. Selv har Hiddleston heller aldri lagt på skjul på at han selv ønsker å spille Bond, noe han nylig uttalte på The Graham Norton Show. Men jeg tar dette med en stor klype salt, sier Steingrimsen.

Morten Steingrimsen og hverdagsbilen hans.
Morten Steingrimsen og hverdagsbilen hans.

– Foreløpig har det ikke kommet noen offisielle uttalelser fra verken filmselskapet EON Productions eller Daniel Craig, så Craig er fortsatt å regne som James Bond – selv om andre skulle bli vurdert, understreker han.

Reserver i bakhånd

Steingrimsen understreker at det er langt fra første gang Bond-produsentene har hatt mulige reserveskuespillerne i kikkerten, sånn i tilfelle den rådende 007-skuespilleren skulle takke nei til flere filmer. Situasjonen på starten av 1980-tallet er lik den vi leser om i dag:

Roger Moore hadde opprinnelig kontrakt på tre filmer, og forhandlet deretter sine kontrakter film for film. Etter «Moonraker» (1979) var det stor usikkerhet om Moore ville vende tilbake. Han hadde simpelthen blitt for kostbar for produsentene. De var derfor nødt til å se etter mulige erstattere som kunne steppe inn på kort varsel. Blant de mange skuespillerne som prøvefilmet for «For Your Eyes Only» (1981) finner vi både Michael Billington (som faktisk hadde hatt en liten rolle i åpningssekvensen av «The Spy who Loved Me» fra 1977) og Michael Jayston (som senere spilte Bond i en radioadapsjon av «You Only Live Twice»). Til og med den fremtidige Bond-skuespilleren Timothy Dalton ble vurdert. Moore fikk så klart greie på at produsentene vurderte andre skuespillere, noe som nok gjorde at forhandlingene gikk lettere. Enden på visa ble at Moore vendte tilbake en femte gang, sier han.

KUNNE VÆRT BOND: Michael-ene Billingham (til venstre) og Jayston.
KUNNE BLITT BOND: Michael-ene Billingham (til venstre) og Jayston.

Moore skal ha kjørt samme taktikk i 1983, da «Octopussy» skulle lages. Igjen måtte produsentene ha en plan b og vurderte mange av de samme kandidatene. Den som kom lengst i auditionrundene var amerikanske (!) James Brolin, faren til den mer kjente sønnen Josh Brolin og mannen til Barbra Streisand.

Han skal ha vært så sikker på å få rollen at han allerede hadde kjøpt seg hus i London da produsentene landet en ny avtale med Moore i siste liten.

– I spørsmålet om Craig vender tilbake eller ei, er det viktig å ha dette «forhandlingsspillet» mellom skuespillere, produsenter og filmselskapet i mente. Det er også viktig å påpeke at forholdet mellom Craig og Bond-produsentene er like sterkt som før, sier Morten Steingrimsen.

– Senere i år får vi se Craig spille i en påkostet oppsetning av Shakespeares « Othello» på Broadway, og stykket produseres av ingen ringere enn Barbara Broccoli og Mihcael G. Wilson. Min spådom er at Craig vender tilbake i neste Bond-film, men at det blir hans aller siste, sier han.

Steingrimsen er dessuten stor fan av Susanne Bier, som mottok Oscar for beste fremmedspråklige film («En bedre verden») i 2010 og har internasjonal erfaring fra filmer som «Things We Lost In the Fire» og «Serena».

– I utgangspunktet er hun ingen opplagt Bond-regissør. Men arbeidet med «The Night Manager» viser at hun behersker spionuniverset svært godt. Jeg likte serien svært godt, og det en knakende god «søknad» for Bond-jobben. Det skal også sies at Bond-produsentene i nyere tid har hatt sansen for dramaregissører, som Michael Apted, Lee Tamahori, Marc Forster og sist Sam Mendes.