Uæh! «The Shining», eller «Ondskapens hotell» som jeg ikke foretrekker å kalle den, går på TVNorge fem på to i natt (du kan også leie den her). Ikke pokker om jeg tør å se den så seint på kvelden, i hvert fall ikke i en så mørk årstid. Kødder ikke engang. Men det er en halvgod anledning til å minne om en pioneer innen elektronisk musikk som også har gjort særs tydelige avtrykk i filmens univers.

Wendy Carlos ble født Walter Carlos i 1939, og det var under det navnet, med en serie synthesizerversjoner av Bach-komposisjoner han (senere hun) først etablerte seg. «Switched On Bach» fra 1968 slo faktisk alle salgsrekorder for klassisk musikk med en halv million kopier solgt (i 1969, jevnt og trutt salg førte totalen opp til millionen på åttitallet).

Sannsynligvis var det oppmerksomheten rundt disse utgivelsene som førte til det høyst minneverdige samarbeidet med Stanley Kubrick på «A Clockwork Orange» (1971). Det er vanskelig å tenke seg Kubricks fremtidsvisjon effektivt virkeliggjort uten Carlos’ dengang (og forsåvidt fortsatt) hyperfuturistiske synthesizere.

Kubrick og Carlos gjenopptok samarbeidet for nettopp «The Shining» i 1980. I mellomtiden hadde Carlos gjennomgått en kjønnsskifteoperasjon, faktisk like etter «A Clockwork Orange» i 1972. Men skiftet fra Walter til Wendy ble ikke offentlig kjent før et intervju i Playboy (!) i 1979 – enkelte gjenutgivelser av Carlos’ Bach-plater i perioden imellom bærer dermed det kjønnsnøytrale utøvernavnet W. Carlos. Wendy skulle senere angre på den offentlige oppmerksomheten rundt sexskiftet i ettrkant av det åpenhjertige og (anatomisk) detaljerte intervjuet.

Uansett, dessverre endte Kubrick opp med å bruke relativt små deler av originalmusikken Carlos leverte til «The Shining». Det skal fortsatt eksistere uutgitte opptak fra originalsoundtracket. Som absolutt BURDE fortjene offentlighetens oppmerksomhet, ut fra de delene som faktisk ble brukt.

En lignende skjebne møtte også Wendy Carlos‘ siste store filmkomponistarbeid, i den opprinnelige «Tron»-filmen til Disney-konsernet fra 1982, hvor deler av originalmusikken ble byttet ut til fordel for blant annet låter av Journey (makan!). Her skal det nevnes at Daft Punks soundtrack til «Tron: Legacy» inneholder mange små nikk til Carlos arbeid med den første filmen, både «i ånd» og i form av subtile små «sitater».

Om det var på grunn av misnøye med filmindustriens behandling av arbeidet hennes, eller på grunn av den uønskede oppmerksomheten rundt kjønnskskiftet, vites ikke. Men siden «Tron» har Carlos holdt en relativt lav profil. Ironisk nok fikk hun derimot en del publisitet når hun i 1998 saksøkte den relativt obskure popeksentrikeren Momus, som i sangen «Walter Carlos» ville gi Wendy en tidsmaskin så hun kunne reise tilbake i tid og gifte seg med Walter (!).

Wendy så ikke helt humoren, og Momus endte opp med en regning på 30 000 dollar. Huffda.

PS: Og prisen for beste bruk av musikk av W Carlos i en rapsang går til … Cage!

PS II: For oppdateringer på hva Wendy driver med for tiden, samt potensielt retrotrendy nostalgisk webdesign, sjekk http://www.wendycarlos.com/ Særlig anbefales seksjonen med fotografier av solformørkelser. Jepp, Wendy regnes også blant verdens fremste semiprofesjonelle solformørkelsesfotografer, og «samlingen» hennes går helt tilbake til 1963!

 

SE OGSÅ
Tungrockens historie (NRK1 00:15)
The Voice -Norges beste stemme (TV2 20:00)
Dawn Of The Dead (TV3 23:45)
Big Love (SVT2 22:45)