Vi fortsetter på gårsdagens Cinco de Mayo-tematikk, etter den totalt uvitenskapelige tesen «det er alltid Cinco de Mayo et eller annet sted i verden».

Hils på Latin-Amerikas største YouTube-sensasjoner!

Delfin Hasta el Fin

Delfin Quishpe fra Equador er mannen bak den selvdefinerte sjangeren «andesisk technofolklore», som tok verden (det vil si Latin-Amerika) med storm da han lastet opp denne totalt upassende (men absolutt ektefølte og velmente) videoen til sin 11. september-«hyllest» «Torres Gemelas» i desember 2006.

Wendy Sulca

Hvordan blir du Latin-Amerikas svar på Lille Grethe Kausland? Jo, du laster opp et par låter til YouTube. Om henholdsvis pupper og øl. Seriøst.

La Tigresa del Oriente

Hvis vi skal fortsette med hjemlige paralleller, er vel La Tigresa del Oriente, eller Juana Judith Bustos Ahuite, en slags blanding av J-Diva The Motherfucking Diva Queen og Olga-Marie Mikalsen.

Tigressen hadde fra tidlig alder en drøm om en karriere i showbiz, men ingenting skjedde før hun i 2006 lastet opp noen videoer av seg selv syngende i en IKONISK leoparddrakt på YouTube. Siden har hun holdt seg i rampelyset, blant annet ved å beskylde Lady Gaga for å kopiere acten hennes. Tigresa, vi er i ditt hjørne! Her er forresten den engelskspråklige versjonen av gjennombruddslåta:

Og til slutt, her er de alle sammen i en og samme låt og video. Den handler om Israel, og hvordan de en dag vil danse sammen, for fred, på Israels jord. Seriøst.

Regissørene bak dette klippet har uttalt at de ville beholde mest mulig av oppriktigheten og naiviteten fra klippene som gjorde disse tre til stjerner i utgangspunktet. Noe de i og for seg har klart beundringsverdig godt, om du spør meg.

Den velrenommertere journalisten Alma Guillermoprieto skrev følgende om dette klippet, i selveste New York Review Of Books:

Their self-confidence and optimism we can only envy, and yet they have lives we can barely imagine (how much did the rural violence provoked by Peru’s Shining Path guerrillas influence Wendy’s parents’ decision to migrate to the capital?); they make choices that to us seem inscrutable (what is that monkey doing behind the rowboat?). But millions of people admire these singers. What the video shows us is the chaotic transformation of a culture that has always had an infinite and joyful capacity for self-invention. This is not outsider but insider art of the deepest sort, forged in a hot-hot crucible, and it is we who stand on the outside, peering wistfully at the screen.