Jeg er glad i musikk. Veldig. På grensen til det usunne. Allikevel må jeg si at jeg setter film som kunstart enda et lite hakk høyere. For grunnen til at film som kunstart har potensiale til å være den mest fullkomne av dem alle, er den unike evnen til å kombinere det litterære med både det musikalske og det visuelle.

I og for seg har opera potensiale til det samme, men selv på sitt aller fremste er det ytterst sjelden at mer enn to av tre er til stede der. Filmen derimot byr, tiktignok ganske sjeldent, på øyeblikk hvor alle disse tre utfyller hverandre. Hvor det visuelle inntrykket, fundert i en litterær setting, gir ny dybde til musikken.

Selv en film som i utgangspunktet kanskje ikke er noe mesterverk, kan gi deg en ny innfallsvinkel til musikk du trodde du kjente fra før, musikk du ikke viste at du elsket – eller kanskje bare hadde glemt du hadde elsket.

Joe Dassins «Champs Elyssees» for eksempel, som min kjære farmor (RIP) pleide å spille i stua på blokkleiligheten på Ammerud. Et eller annet sted tidlig i puberten sluttet jeg å nynne med og avfeide det som ren schmaltz. Helt til jeg så Wes Andersons «The Darjeeling Limited» – strengt tatt en av de svakere filmene i Andersons katalog. Men samtidig den filmene han har laget som rørte meg dypest, utelukkende i kraft av bruken av nettopp «Champs Elysees».

Andersons debutfilm «Bottle Rocket» fra 1996 er en langt bedre film, og det er langt flere grunner til å se den (Viasat Film Action 12:10). For eksempel Owen Wilson i hovedrollen – klart det morsomste Wilson har gjort på film noengang. Eller James Caans lille rolle – bortimot den eneste filmrollen av verdi han har gjort de siste tredve årene cirka. Men det er også filmen som for alvor introduserte meg til Arthur Lees Love, via bruken av mikropopsymfonien «Alone Again Or».

Og filmen som fikk meg til å innse at min barndoms fascinasjon for evig ultradølle The Proclaimers tross alt ikke var noe å skamme seg over.

To gode nok grunner til å se filmen i seg selv, med andre ord.

SE OGSÅ:

«Bobby Fischer Against The World» (Silver 17:40)
Italia-Kroatia (NRK1 18:00)
«Ramsay’s Kitchen Nightmares US» (TV3 20:30)
«House» (NRK3 20:45)