Whoa, nattkinoperle i dag! Vi har skrevet litt om australske «Picnic at Hanging Rock» (SVT1 01:00) i denne spalten tidligere, da i forbindelse med Sofia Coppollas fine debutfilm «The Virgin Suicides», som låner relativt tungt fra denne både tematisk og visuellt.

I Peter Weirs film fra 1975 er handlingen lagt til tidlig 1900-tall. Valentinerdagen år 1900, for å være helt presis. Jentene fra en (klassisk overklasse-)privatskole drar på picnic til steinformasjonen Hanging Rock i Victoria, Australia. De leser romantisk poesi i i sommerkjoler, og sånne ting. Så forsvinner fire av jentene. Hva har skjedd?

Det forblir et mysterium, og det er nettopp dette uløste mysteriet som gjorde boken filmen er bygd på til snakkis og en bestselger. Forfatteren, Joan Lindsay, skrev opprinnelig et sistekapittel som forklarer hendelsene, men bestemte seg sammen med forleggeren for å droppe det (det ble imidlertid publisert senere, i 1980, for de som skulle være EKSTRA nysgjerrige). Hun bidro dessuten til ytterligere mystikk ved å i intervjuer gi svært vage svar rundt hvorvidt hendelsene i boken (og filmen) var fiktive eller basert på en sann hendelse.

Det var de for ordens skyld ikke.

Uansett. «Picnic at Hanging Rock» er for det første en av de GRØNNESTE filmene du har sett. Selve picnicscenene har et unikt sløraktig preg, som for å ytterligere understreke mysteriet, det tilslørte. Denne effekten ble faktisk oppnådd på aller mest bokstavlig vis: ved å legge tynne brudeslør foran kameraet(!).

Du kan sette deg ned og ta det hele som en ren visuell nytelse, men det er selvsagt masse å lese inn i filmen også: møtet mellom europeisk overklassekultur og det eldgamle, mystiske, ville kontinentet Australia. Oppvåknende, men strengt regulert kvinnelig seksualitet. Og sånne ting.

Regissør Weir skulle senere gjøre en mer enn brukbar Hollywood-karriere, med filmer som «Dead Poets Society», «The Mosquito Coast», «The Truman Show» og «Master and Commander».

Regissør Peter Weir

Alle sammen helt greie filmer som i grunnen ikke har noe særlig annet til felles enn at de kunne vært regissert av ca hvem som helst, særlig visuelt sett.

Litt rart i grunnen, når Weir debuterte med en film med en såpass sterk (og minneverdig!) visuell identitet som «Picnic at Hanging Rock».

 

 

SE OGSÅ
En moderne familie (TV2Zebra 20:00)
Filmens historie (NRK2 21:10)
Paradise Hotel (TV3 01:15)
Butch Cassidy & Sundance Kid (TV2 01:20)