Denne uka slippes remaken av «Red Dawn» på dvd og vod. At den suger lut overrasker nok ingen. Dels fordi det, mildt sagt, er usannsynlig at Nord-Korea skulle kunne invadere USA (egentlig skulle Kina ha vært angriperen, men filmselskapet skrev om manuset etter press).

Men først og fremst fordi filmen ikke er laget av John Milius, som stod bak originalen.

Den rundmagede, sigarrøykende og flaggviftende filmskaperen beskrives av og til som Hollywoods svar på Ted Nugent. Men til forskjell fra våpenfetisjistenes favorittgitarist har John Milius skapt flere klassikere.

At han selv aldri var i militæret på grunn av astma gjør militærromantikken noe tvilsom, men når det gjelder testosterondryppende drama står han i en klasse for seg selv. Selv mener Milius at han nå blir motarbeidet av det venstreliberale Hollywood. Han klager på at pasifister og sosialister ikke lar ham regissere.

Men i større grad skyldes det nok at han alltid var en bedre manusforfatter enn regissør. La oss ta en kikk på Milius’ beste scener.

      10. Tid for lunsj i «Magnum Force»

Dirty Harry har nettopp undersøkt kroppene til fire mafiafolk som er skutt sønder og sammen. Da begynner det å rumle i magen, så han tar med seg partneren for å spise «the greatest burgers in town».

John Milius var med å skrive både «Dirty Harry» og oppfølgeren «Magnum Force». Før han hamret ned utkastet til den første filmen fikk han produsentene til å kjøpe en pistol for 2000 dollar så han kunne holde i den og få inspirasjon. Våpenet ble levert med limousin.

      9. Partyslagsmål i «Big Wednesday»

I sin ungdom var Milius en entusiastisk surfer i Malibu. Den tiden hyllet han ved å regissere sin minst blodige og mest idylliske film.

I «Big Wednesday» spiller  Jan Michael Vincent, William Katt og Gary Busey tre kompiser som langsomt blir tvunget til å akseptere at sommeren er over. Men først rekker de å drikke seg sørpe fulle, kline med de heiteste bikinidamene og havne i et episk slagsmål.

     8. Leirbålsnakk i «Red Dawn»

Sovjet invaderer USA, med hjelp fra kubanske kommunister, men de har ikke regnet med the brat pack! Patrick Swayze, Charlie Sheen, C Thomas Howell og Lea Thompson rømmer til fjells og blir geriljakrigere.

Den kommende «Dirty Dancing»-stjernen Jennifer Grey har også en birolle, men vi får dessverre ikke høre Swayze brøle «nobody puts America in the corner».

I denne scenen forteller en arrbefengt oberst om hvordan invasjonen kunne skje. Og Milius’ syn på utakknemlige europeere blir tydelig når rebellene får vite at de ikke kan regne med hjelp fra den andre siden av Atlanteren: «I guess they figured twice in one century was enough.They’re sitting this one out. All except England, and they won’t last very long».

I selvbiografien «The time of My Life» forteller  Patrick Swayze at John Milius insisterte på å bli kalt «generalen» under innspillingen.

     7. Bowling i «The Big Lebowski»

Nei, John Milius har hverken skrevet eller regissert «The Big Lebowski». Men Coen-brødrene brukte ham som forbilde for den skjeggete Vietnam-veteranen Walter Sobchak. Derfor fortjener filmen en plass på denne lista.

Sobchak har på seg den samme khakivesten som Milius og er like glad i skytevåpen. Replikken «you’re entering a world of pain» kunne vært hentet fra et hvilket som helst Milius-manus.

     6. Heltesnakk i «Extreme Prejudice»

Tittelen kommer fra en replikk i John Milius’ «Apokalypse Now»-manus: «Terminate with extreme prejudice».

Denne voldsoperaen med Nick Nolte som hard Texas ranger er ikke noe mesterverk, men likevel et must for alle som liker svette menn og tett kruttrøyk.

I manuset virker Milius å sympatisere med leiesoldatene som ikke vet hvorfor de slåss, men gjør det likevel: «I think we’re heroes and heroes need a cause, man. Only nowadays everything’s so damn messed up. Ain’t nobody can see anything clear anymore. So I support my country, man, that’s what I got. I got my country and I got my buddies and that’s it. I don’t ask no questions.»

     5. Livskvalitet i «Conan barbaren»

Hva er egentlig det beste i verden? Å kose seg med en god film? Å kjæle med kattunger? Nei, det beste i livet er naturligvis å nedkjempe fienden, drive ham fra skanse til skanse og høre kvinnenes skrik.

Det mener i hvert fall Conan (eller rettere sagt Djengis Khan, som John Milius var inspirert av da han skrev denne replikken).

     4. Gladiatorfight i «Rome»

John Milius’ karriere har gått litt i stå de siste 20 årene. Med «Rome» gjorde han et lovende comeback.

Tv-serien handler om de to romerske soldatene Lucius Vorenus og Titus Pullo som tjenestegjorde sammen i Cæsars 13. legion. I et av de beste avsnittene er Titus dømt til døden. Den fortvilte Lucius kan bare se på når hans beste venn blir ført inn på arenaen der gladiatorene står klare til å mose ham.

Men Titus nekter å slåss. Han løfter ikke en finger – før gladiatorene begynner å disse den 13. legionen.

Milius har mange ganger forsøkt å vise at fellesskapet mellom soldater (som han selv, på grunn av sin astma, aldri fikk oppleve) er det sterkeste i verden. Her lykkes han.

     3. Krigsminnet i «Jaws»

Steven Spielberg ville forklare hvorfor sjømannen Quint mislikte haier så sterkt. Derfor ba han John Milius om å skrive en monolog om at Quint hadde tjenestegjort på USS Indianapolis, et krigsskip som sank i 1945 hvorpå mange i besetningen ble spist av hai.

Dramatikeren Howard Sackler og Robert Shaw, som spiller Quint, jobbet også med monologen som ble gufnere enn noe annet i filmen.

      2. Grovkalibret i «Dirty Harry»

«This is a 44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off.»

John Miliusnavn er ikke med i rulleteksten til «Dirty Harry». Flere andre forfattere gjorde omskrivninger på manus, og til slutt glemte man bort ham.

Men som Milius selv sier: «Look at the movie and tell me who wrote that.»

      1. Napalmlukt i «Apocalypse Now»

«I love the smell of napalm in the morning» er for menn hva «Nobody puts baby in a corner» er for kvinner: Den beste filmreplikken noensinne.

John Milius skrev ti versjoner av «Apocalypse Now»-manuset, til sammen over tusen sider, før Coppola var fornøyd. Milius kom på tittelen etter å sett hippier gå rundt med «Nirvana now»-buttons hjemme i Los Angeles.

Tenårenes jakt på den perfekte bølgen inspirerte den surfegale oberstløytnanten Kilgore og det like klassiske sitatet «Charlie don’t surf».