De første pilotene for kommende sci-fi-serier er vist frem på Comic-Con, og hos flere nettsteder er nå dommen inne. Blir en av disse høstens nye sci-fi-favoritt?

 

«Intelligence»

Premisset: Gode gamle Josh Holloway fra «Lost» har en superavansert datachip i hjernen i denne actionserien.

Dommen: Tommelen opp fra CinemaBlend, som beskriver en pilot som beveger seg kjapt fremover, med velplassert humor som det sentrale salgsargumentet.

Også The Hollywood Reporter melder at publikumsresponsen var best under de komiske øyeblikkene, spesielt Holloways enlinjere.

Litt mer tvil finner vi hos io9, som mener kjemien mellom Holloways rollefigur Gabriel og partneren Riley (Meghan Ory) ikke gnistrer så mye som den burde. Likevel:

– Det er et spesielt fantastisk øyeblikk som levner håp om at «Intelligence» vil gjøre noen smarte ting med premisset sitt.

 

«The 100»

Premisset: Hundre ungdomsforbrytere sendes ned til jordkloden, som ble forlatt 97 år tidligere etter en atomkrig.

Dommen: Irriterende ungdommer og en cheesy pilot – io9 sliter med å like melodramaet og tenåringstullet i piloten, selv om de er villige til å gi serien et par uker på bakgrunn av noen gode dramatiske øyeblikk og et par smarte ideer.

Collider er mer positive – de synes at en sterk kvinnelig hovedrolle (Eliza Taylor) og «Fluenes Herre»-kjemien mellom ungdommene på jorda gjør serien mer interessant enn det traileren kunne tyde på. Likevel, rollefigurene må bli mer interessante før det virkelig er en slager.

 

«Almost Human»

Premisset: «I, Robot» – nå som TV-serie. Karl Urban er den teknoskeptiske politimannen tvunget til å teame opp med en robotpartner (Michael Ealy) som har følelser.

Dommen: Ifølge Collider er dette knall. En potensiell «Fringe»-erstatter, som griper tak i deg fra start og ikke lar interessen dale før det er over så alt for kjapt. Og så er det en god bromance i bunn.

Også io9 trekker frem kjemien mellom Ealy og Urban som positiv, selv om rollefigurene ikke oppleves som spesielt originale. Dette veies opp av at sci-fi-faktoren likevel får serien til å fremstå som frisk og interessant.

 

«The Tomorrow People»

Premisset: Vanlige mennesker har fått superkrefter som telepati, teleportasjon og telekinese. Nå jages de av en ond organisasjon, fordi det er det onde organisasjoner gjør.

Dommen: «Det CW-este showet i The CWs historie» er måten io9 beskriver serien, med tenåringsangst og «den utvalgte» som avviser utvalgtheten som sentrale punkter. Morsom dialog og generelt gøyal tone på plussiden, klisjeer fra 70-tallsutgaven av serien (dette er en remake) og følelsen av å se en dårlig «X-Men» eller «Heroes»-klone er minus.

Også Collider trives med seriens tone, samtidig som de trekker frem Mark Pellegrinos skurkerolle som en god nok grunn alene til å følge med videre. Visstnok må-se-status for folk som liker superhelter.

 

«The Originals»

Nei. Som lovet vil Comic-Con-dekninga vår styre unna alt som har med varulver i kombinasjon med vampyrer, med mindre det heter «True Blood».