I sitt 78. år på kloden, i sitt 47. år som filmskaper, og i sin 43. spillefilm kan Woody Allen stå foran sin aller største suksess både kunstnerisk og kommersielt siden «Hannah og hennes søstre» (1986).

«Blue Jasmine» åpnet denne helgen i USA til svært gode kritikker, og den begrensete åpningen i seks saler i New York og Los Angeles slo alle rekorder. Drøyt 600 000 innspilte dollar i premierehelgen gir et salgjennomsnitt på over 100 000 dollar.

Det er rekord for Allen («Midnight in Paris» hadde 99 000 for to år siden), og plasserer dramaet helt opp på en sjetteplass over de beste amerikanske salgjennomsnitt noensinne for en spillefilm. På forhånd var det ikke ventet at det mer seriøse dramaet «Blue Jasmine» skulle kunne nærme seg tallene til den lette komedien «Midnight in Paris».

Men et publikum sulteforet på substansielle filmer, ville det annerledes. Distributøren Sony Pictures Classics planlegger en gradvis eskalering av filmen inntil de går ut i «wide release» om fire uker.

Allerede hviskes det om oscarnominasjoner (noe som er svært viktig for slike smale filmer), ikke minst for hovedrolleinnehaver Cate Blanchett. Slik kan filmen også ha et liv på kinoene utover sensommeren og høsten.

Men har den sjans til å slå «Midnight in Paris»?

I den andre enden av seriøsitetsskalaen hadde «Wolverine» premiere i både USA og store deler av verden denne helgen. 55 millioner dollar er labert innenlands for en superheltfilm, og plasserer filmen nede på «Green Lantern»-nivå.

Som vanlig de siste årene er det imidlertid det internasjonale markedet som redder middelmådighetene for Hollywood. 86 millioner innspilte dollar internasjonalt (deriblant drøy 600 000 fra norske publikummere) gjør at superheltfilmen trolig vil gå i pluss for Fox.

Men det litt labre engasjementet for X-Men-universet, særlig i USA, bør bekymre studioet, som til neste år lanserer den enda mer påkostete «X-Men: Days of Future Past». Har appetitten for superheltfilmer nådd et metningspunkt?

Om ikke «Pornopung» viste superkrefter i uken som var, klarte den i hvert fall å spille inn nesten like mye på ukedagene (mandag til torsdag) som i premierehelgen.

Det er oppsiktsvekkende bra (fallet er vanligvis på rundt 30-50 prosent), og viser to ting: at filmen er godt likt blant publikum, og at sommerlanseringer kan nyte fordelen av at publikum er mindre opptatt av hvilken ukedag det er når de skal på kino.

«Pornopung» er nå oppe i 26 000 publikummere og vil dermed trolig greit runde 50 000.

Den norske kinolista:

1

NY The Wolverine

Twentieth Century Fox Norway

32830 (20578)

33904 (21537)

2

Grusomme meg 2

United International Pictures

12795 (6387)

183660 (110100)

3

World War Z

United International Pictures

10191 (4983)

137281 (80833)

4

NY Now You See Me

Nordisk Film Distribusjon AS

9909

10547

5

Førpremierer: Monsteruniversitetet

The Walt Disney Company Nordic

8537 (5145)

8537 (5145)

6

Pornopung

Norsk Filmdistribusjon

6337

26790

7

The Lone Ranger

The Walt Disney Company Nordic

2469

98814

8

R.I.P.D.

United International Pictures

2430 (1437)

13982 (8836)

9

NY The Way, Way Back

Scanbox

1691

1691

10

The Heat

Twentieth Century Fox Norway

1572

2441

11

The Internship

Twentieth Century Fox Norway

930

30735

12

Pain & Gain

United International Pictures

813

54629

13

Pelle Politibil på Sporet

Nordisk Film Distribusjon AS

570

152087

14

Man of Steel

SF Norge

524 (196)

171939 (106094)

15

Epic – Skogens hemmelige rike

Twentieth Century Fox Norway

510 (167)

112382 (64372)

16

Den store Gatsby

SF Norge

468

100959 (35940)

17

The Hangover Part III

SF Norge

351

216645

18

The Bling Ring

SF Norge

292

13262

19

Alvin og gjengen 3

Twentieth Century Fox Norway

251

282155

20

Ernest og Celestine

Arthaus

221

10366